Fiat stuurt 124 Spider alweer met pensioen

In Italië werden van de Fiat 124 Spider (‘Tipo 348′), vanaf januari tot juli gerekend, 532 exemplaren verkocht (412 van jan. tot jun.). In 2018 waren dat (inclusief de Abarth) er na een half jaar 458 stuks (787 over heel 2018). In de VS, de markt aar de Fiat 124 Spider primair voor is bedacht, staat de teller na het eerste halfjaar op 1528 stuks. In 2018 waren dat er 1894 over dezelfde periode (3515 over heel 2018). Geen heel hoge cijfers, wat ook niet hoeft te worden verwacht voor een niche model als de 124 Spider, maar wel vrij stabiel dus qua aantallen. De prachtige en plezierig rijdende 124 Spider, is een redelijke zeldzaamheid op de wegen, met een iconische status. Precies zoals z’n voorganger van weleer.

Toch is Fiat dit aantrekkelijke model al richting de uitgang aan het leiden. Mogelijk heeft dit alles met het samenwerkingscontract met Mazda te maken, waar natuurlijk een limiet aan zit. De Japanners gaan zich stilaan alweer voorbereiden op een opvolger van de huidige MX5 en FCA heeft reeds begin dit jaar laten weten, niet mee te gaan in deze volgende ontwikkeling. Bij een samenwerking met een nieuwe partner is weer alles mogelijk, klonk het nog wel vanuit Lingotto (Renault-Nissan?). De rechts gestuurde versie van de open Fiat, is al met pensioen, evenals de Abarth. Op de Italiaanse markt is enkel nog vanuit de bestaande voorraad te bestellen. De Abarth 124 Spider is intussen nog wel leverbaar. Deze werd vanaf januari tot juli 351 maal verkocht, wat er 100 meer zijn dan vorig jaar om deze tijd.

Deel dit artikel:

7 gedachten over “Fiat stuurt 124 Spider alweer met pensioen

  • 4 augustus 2019 om 00:17
    Permalink

    Zonde. Ik heb de Abarth en het is een superauto. Zo wordt het gamma weer meer uitgedund. Schrappen en niet vervangen lijkt wel een hobby bij FCA.

    Beantwoorden
  • 4 augustus 2019 om 08:43
    Permalink

    FCA doet toch niet anders elk merk 1 of modellen zonder dat ze elkaar in het vaarwater zitten

    Beantwoorden
  • 4 augustus 2019 om 23:20
    Permalink

    ik ben in het bezit van een Abarth 124 GT en ik wil wel eens weten hoeveel er daarvan zijn geproduceerd

    Beantwoorden
  • 6 augustus 2019 om 09:09
    Permalink

    En de Mazda MX-5 liefhebber weet zeker dat er weer een vervolg komt, zo werkt dat bij een echt serieus merk. Maar dat snappen die pizzabakkers niet. Is ook een van de redenen dat onze zoon een Mazda MX-5 rijdt, merk wekt vertrouwen .

    Beantwoorden
  • 6 augustus 2019 om 10:15
    Permalink

    Jammer. 10 nieuwe Maserati’s klinkt leuk maar allereerst zie ik die niet komen enten tweede is er niet zo maar een markt voor. Die is/was er wel voor Alfa, Fiat en Lancia en toch worden net die merken bewust de nek omgedraaid. Het ontbreken van investeringen en zelfs uitblijven introductie firefly kan ik niet anders uitleggen dan dat.
    Deze 124 is prachtig maar zou het als Alfa vermoedelijk beter hebben gedaan. Voor een Fiat was ie eigenlijk te duur. Gemiste kans. Zoals de 500L een Panda L had moeten zijn en er al lang een luxe e-Lancia stadsauto had moeten zijn. En opvolgers voor Punto, Mito, Giulietta. Daarnaast wordt ook Chrysler de nek omgedraaid. Je maakt je als merk niet populair door zo om te gaan met je historie en klanten.
    FCA verdient alleen op pick-up trucks en grote Jeeps. En praat me niet over marge, onzekere markt, …. met weinig investering had FCA een Europese variant van de Argo op de markt kunnen brengen. Met firefly motoren. En op basis daarvan of op basis platform 500x ook een nieuwe Mito. Maar dat laatste kon niet omdat Alfa alleen nog maar achterwielaandrijving mocht hebben. Heel dom dat je je vanuit een zwakke marktpositie op zo’n manier zelf klem zet.

    Zonder samenwerking met Renault Nissan is het binnenkort einde Italiaanse auto-industrie. Met uitzondering van Ferrari en Lambo natuurlijk.

    Beantwoorden
  • 22 augustus 2019 om 09:11
    Permalink

    Fiat Spider is een overeenkomst met Mazda die moet nagekomen worden…..$$$ (oorspronkelijk voor Alfa bedoeld)
    Ondertussen is het een leerschool (heeft men de Mazda technologie in huis) voor de nieuwe Alfa Duetto (2021)
    Zoals Cagiva eerst de Raptor bouwde als leerschool om daarna nieuw MV Agusta ’s te bouwen.
    Heb zelf een 124, is een superfijne auto, en ik ben blij dat deze bij Mazda is in mekaar gezet!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.