Fiat straks van B tot D segment actief op basis van DNA Centoventi
Dankzij een interview van het Franse gerenommeerde automobiel magazine L’Argus, met Fiat-baas Olivier François, weten we dat Fiat al bezig is met een nieuw project in het B-segment. Het nieuwe Fiat zal volgens de Franse directeur van FCA, die van L’Argus overigens een prijs in ontvangst mocht nemen, een grote rol gaan spelen in dit compacte segment. De vorig jaar gepresenteerde Centoventi (foto’s) laat goed zien, hoe dit voor de rationele tak zonder 500-logo er ongeveer uit gaat zien.
En toen vertelde François ook iets buitengewoon interessants; Deze zogenaamde minimalistische en makkelijk toegankelijke tak van Fiat, geïnspireerd op waar de Panda al 40 jaar voor staat, zal de basis vormen voor meerdere modellen (vanaf 2022). De directe opvolger van de Panda start in het B-segment en komt vrijwel zeker in twee varianten (vijfdeurs en station), daarnaast komt er een C-segment model en zelfs een model in wat de manager het compacte D-segment noemt (4,50 tot 4,60 m). François kondigt hier een minder gefragmenteerd en sterker Fiat-DNA aan, voor alles wat geen 500 heet. De naam Panda is volgens de manager niet langer vanzelfsprekend. Daarmee zou je voorzichtig kunnen concluderen, dat Fiat op iets zit te broeden dat voor een compleet nieuwe identiteit zal zorgen. De volgende generatie Fiat’s vormen met hun laagdrempeligheid bovendien een nieuw fenomeen in de wereld van de compacte elektrische auto, aldus de voormalige voorman van Lancia.
Dat laatste klinkt erg goed, want Fiat heeft in het verleden in heel veel opzichten een pioniersrol gespeeld in de autowereld. Hoe mooi zou het zijn als Lingotto erin slaagt om die weg beetje bij beetje weer terug te vinden. Aan knowhow geen gebrek en het ontbreekt FCA ook niet langer aan financiële middelen (dankzij de fusie met PSA). Wat François hier duidelijk maakt en bevestigd, is dat Fiat de investerings- en productiekraan stap voor stap verder open zal zetten, plus dat de Centoventi inderdaad een merkbreed visioen was op Fiat buiten de 500.
De ruimere modellen zullen voornamelijk het karakter van een Crossover/SUV hebben. Het toekomstige A-segment is geheel voor de 500, die we over een paar weken zullen zien. François zei dat FCA het kleinste segment verder links zal laten liggen, omdat er steeds minder in te verdienen valt de komende jaren. Fiat wil volledig rendabel zijn voortaan, daarom is de niche 124 Spider ook geschrapt. De huidige 500 blijft voorlopig bestaan zegt François, maar dat zal niet voor eeuwig zijn. Zo zal ook de Tipo blijven bestaan totdat het model niet langer de moeite waard is voor de producent. De 500X zal vervangen worden op termijn, evenals de 500L. De opvolger van deze laatste, krijgt wel een ander karakter, aldus Olivier François.
Uiteraard is Fiat het onderwerp hier, maar onze gedachten gaan vast uit naar Lancia. Is er in de hoofden van het management, al ruimte om na te denken over luxere rationele modellen met een logo uit Turijn? Laten we het hopen…
Word echt doodmoe van ieder jaar weer een ander prachtig verhaal en nul nieuwe modellen die dat waarmaken…
En jullie blijven Mr BlaBlaBla geloven ?
Zoek al zijn uitspraken en “voorspellingen” maar eens op toen hij nog baas was van Lancia.
Het enige dat correct zal blijken van zijn blabla : Tipo zal geschrapt worden.
Die lag al onder vuur bij SM.
ik blijf mij ook iedere keer weer verwonderen over de positieve toon die jullie weten vast te houden…tegen beter weten in waarschijnlijk.. de sprookjes van de efteling zijn geloofwaardiger
Nou ja I.i.g. Zijn er nog wel een aantal positieve gestemde ik blijf met de redactie mee hopen op betere tijden. Hoop doet leven zullen we maar zeggen. Hoewel ik de hoop daar op wel steeds verder zie weg zinken nu er binnen alle merken alleen maar Nice modellen worden gemaakt. En ze het B segment uitgestapt zijn en nu ook in het A segment willen stoppen daar waar fiat echt sterk in is en was goede compacte modellen voor de massa. En nu willen ze wel weer in het B segment stappen. Echter zijn ze naast de klant ook het verkoop kanaal kwijt. En ook in het c segment niet echt iets hebben nu de giulietta uit productie gaat. De tipo is een prima wagen en buiten NL gunstig geprijsd maar was al enig sinds dood geboren door de verouderde benzine motoren zonder MA die ze er in lepelde motoren waar al nieuwe generaties al jaren in productie waren.
De tipok omt met nieuwe motoren en een upgrade
Ik zeg niets meer
De Tipo krijgt als het goed is binnenkort een upgrade, hopelijk dan ook gelijk met mild hybrid. Zonder dat is ie in NL nauwelijks te verkopen door CO2 heffing.
Maar hoe het over 3, 4 jaar gaat, als er een opvolger moet komen, is niet bekend.
Dat FCA uit het B-segment is gestapt met Fiat was een blunder. De helft van de top 10 bestverkochte auto’s in Europa is B-klasse. Op basis van de Argo met waf stijlkenmerken van de Tipo had dat voor weinig geld gekund. Ik heb het vaker geschreven hier 🤔
Voor nu is te hopen dat de upgrades van de Panda (onder de €11.000) en Tipo (onder de €20.000) snel komen. De E-500 wordt belangrijk voor grote steden met milieuzones waar geld minder probleem is dan parkeerruimte.
Maar om de verkoopcijfers echt op te krikken is een nieuwe Punto, nieuwe Giulietta en een À/B Lancia nodig.
Fiat zal ook de komende maanden het debuut opnemen van de Tipo-restyling en de nieuwe milde hybride motoren die, naast de Tipo, ook op de 500X en 500L aankomen .
Het is heel helder mensen of je wil of niet. Centoventi wordt de basis voor het gamma buiten 500 familie. Volgend jaar een extra (ruim) 500 model en de eerste op basis van dit concept. De Tipo krijgt idd een update maar na 2022 geen opvolger in de huidige stijl. Namen als Panda en Punto keren zoals het nu lijkt niet terug. Misschien iets met cijfers?
“”Namen als Panda en Punto keren zoals het nu lijkt niet terug. Misschien iets met cijfers ?””
Misschien kunnen ze nog eens Gingo proberen… ? En UNO vanonder het stof halen ?
Waarom veranderen ze ook altijd de namen van goed lopende modellen ?
De gemiddelde mens / koper houdt niet van verandering.
Kijk maar naar de naam Golf en Polo. Die worden zelfs als “referentie” van hun klasse gezien…
Het is inderdaad onbegrijpelijk dat succesvolle namen weer overboord worden gegooid. Het succes van de Duitse en Aziatische merken kan deels worden verklaard door continuïteit in modellen en naamgeving. Misschien wat saai en voorspelbaar soms maar het levert veel geld op.
Als Fiat een cijfer van stal gaat halen dan 128. Een succesvolle auto waarvan heel wat varianten zijn gemaakt.
De 500-serie voor emotie en de 128-serie voor de rationele modellen.
We gaan het zien.
Over de 128 staat ook nog een mooi Duits filmpje op Youtube: “https://www.youtube.com/watch?v=yW3DNTjd3Vo” Vooral de laatste opmerking.
De upgrade Panda ga je niet kunnen kopen voor onder € 11.000,-
Een kale Cross met 1.0 Hybrid kost al €15.000+ en met extra’s al € 17.000 + en full options al richting de @ 20.000 +
Verder zal als de Panda überhaupt een toekomst heeft, een B-segment auto worden, dus nog duurder.
Eindelijk gebeurt er weer wat. Laten we positief zijn en zien wat voor knappe wagens er op ons afkomen. Na een stille periode om terug winstgevend te worden. Ik kijk er alvast hoopvol naar uit
Als ik de kop tekst lees, zou je kunnen denken dat alle toekomstige FIAT’s volledig elektrisch worden, als de Cento Venti de basis vormt.