Fiat stopt met de Freemont
Fiat neemt afscheid van de in 2011 geïntroduceerde Freemont. De D-segment Crossover uit FCA’s Mexicaanse fabriek in Toluca, was een paar jaar geleden het bewijs dat een relatief goedkoop staaltje ‘badge-engineering’ niet per definitie onvoldoende lucratief is. Wat Dodge met de Journey nooit lukt op Europese bodem, lukte Fiat met nagenoeg hetzelfde model genaamd Freemont namelijk wel. Hoewel de auto voor de Nederlandse zakelijke markt te onaantrekkelijk bleek voor een introductie, deed de Freemont het vooral in Italië erg goed. Zowel als voor- en vierwielaangedreven variant. Vooral gecombineerd met Fiat’s 2.0 MultiJet2 motor bleek de ‘Amerikaanse’ Fiat een succes. In het midden van een crisis op de auto-markt, wist Lingotto er maandelijks aanvankelijk bijna 1000 van te slijten. Ook in België bleef de Fiat Freemont geen ongeziene gast.
Een van de laatste varianten was de Cross (foto bovenaan) en de afgelopen maanden moesten de dealers het reeds doen met de bestaande voorraad. Men zegt dat de begin volgend jaar te introduceren vervanger van de Jeep Compass, op FCA’s langste versie van het ‘Small’ platform (foto boven), ook als Fiat zal verschijnen (ergens in 2018) en dat deze in principe de Freemont vervangt. Maar aangezien dit een klasse kleiner is dan de huidige Freemont, wordt er ook gespeculeerd over een variant op Alfa’s Giorgio platform (Stelvio), wat wij zelf erg twijfelachtig vinden en niet binnen de strategie van Fiat vinden passen. We denken eerder dat Fiat de klandizie voortaan niet langer boven het C-segment zal zoeken. Het verdwijnen van de Freemont, geeft de vergelijkbare Jeep Cherokee intussen meer ruimte op de markt.
Veel belangrijker wordt de nieuwe Jeep Compass, met een prijs tussen de Renegade en Cherokee in.