Fiat sterkt verder aan in Europa gedurende maand maart
De maand maart was niet alleen voor de Europese markt als geheel een positieve (+10,6%), ook Italië (+5) en dus Fiat, konden eindelijk een voorzichtig herstel verwelkomen. FCA verkocht in de derde maand 83.198 auto’s binnen de unie (84.000 + EFTA), wat gelijk staat aan een toename van 4,6% ten opzichte van maart 2013. Het totale marktaandeel kwam uit op 5,7%, wat wel een afname is ten opzichte van de 6,1% van vorig jaar. Over de eerste drie maanden gezien verkocht Lingotto 199.895 auto’s wat een toename is van 2,8% in vergelijking met januari, februari en maart in 2013. Fiat Chrysler Automobiles groeide aanzienlijk op de Spaanse markt (+16,7%) en deed het vooral ook weer goed in Groot Brittannië (+24,6%).
Het merk Fiat is nog altijd het sterkste in de kleinste segmenten en verkocht mede dankzij de Panda, de 500 en de 500L bijna 66.000 auto’s (+3,8%). De Panda en de 500 waren samen in het A-segment gedurende de maand maart goed voor een marktaandeel van 27,6% (28% vanaf januari gezien). Voor de 500 was het zelfs de beste verkoopmaand buiten de Italiaanse markt sinds de lancering in 2007 met meer dan 22.000 eenheden. De Panda werd bijna 15.400 maal verkocht en is de op een na populairste in het segment. De 500L is de sterkste in z’n soort op de Europese markt en werd meer dan 12.500 keer verkocht in maart. Sinds de lancering 21 maanden geleden noteert de ruime Fiat enkel groeicijfers.
Lancia heeft in maart 7800 auto’s verkocht wat een voorzichtige toename is van 1,7% ten opzichte van vorig jaar. Over de eerste drie maanden gezien zijn er meer dan 20.000 Lancia’s verkocht op ons continent (+4,7%). De Ypsilon ging 21,2% vaker over de toonbank dan gedurende de derde van 2013. Alfa Romeo verkocht bijna 7000 auto’s in de EU wat voor een groei zorgt van 2,9% in vergelijking met vorig jaar. Vanaf januari gezien zijn er meer dan 16.000 Alfa’s verkocht, wat wel een afname is van -8,4%. Alfa Romeo groeide het hardst in Groot Brittannië (+17,6%) en België (+16,9%). Jeep verkocht bijna 3000 auto’s op ons continent, wat gelijk is aan een toename van maar liefst 32,4%. De nieuwe Grand Cherokee zorgt voor fundamentele groeicijfers momenteel op alle belangrijker markten, inclusief de Duitse (+41,3%). De nieuw gearriveerde Cherokee zal de positie van Jeep in Europa, naar verwachting enkel nog verder verstevigen. Maserati verkocht erg goed en vond samen met Ferrari in maart 850 keer een nieuwe klant. Vanaf januari gezien staat de teller van de 2 exclusieve Italiaanse merken al op 2090, wat vooral aan de Ghibli te danken is.