Fiat sterk ondanks teruglopende Braziliaanse markt
Fiat’s marktleidende positie in Brazilië lijkt op jaarbasis eerder toe dan af te nemen, ondanks dat deze grote opkomende markt dit jaar wat afkoelt (-4,8%). De automarkt in Brazilië loopt in 2012 de ene maand wat in op dezelfde maand in 2011, maar af en toe is er juist ook een afname te zien. Het staat niet in verhouding met de crisis in Europa, maar de Braziliaanse overheid heeft naar aanleiding van de huidige condities, wel een bepaalde vorm van staatssteun in het leven geroepen voor dit jaar.
Hoewel in mei de VW Gol dit keer de meest populaire auto van Brazilië was met 20.937 stuks (vanwege een speciale actie op dit model) noteerde Fiat de meeste verkopen dankzij een tweede en derde plaats voor respectievelijk de Uno (17.459 stuks) en de Palio (12.659 stuks). Fiat verkocht in totaal 45.949 (59.484 stuks inclusief bedrijfswagens) auto’s in mei en heeft 21,91% in handen van de totale markt. De concurrentiestrijd is fel want VW is in mei bijvoorbeeld ingehaald door GM. Fiat verkocht sinds januari al 224.493 auto’s in Brazilië. De zwakkere Braziliaanse markt heeft momenteel overigens wel een negatief effect voor Fiat op de beursvloer.