Fiat stelt verkoopdoelstelling voor de 500 in Amerika naar beneden bij

500 Amerika

Fiat erkent officieel dat het eerste verkoopjaar in de VS sinds eind jaren ’80, eentje wordt om redelijk snel te vergeten. Dat liet CEO Laura Soave van de Noord Amerikaanse Fiat-divisie weten aan persbureau Bloomberg. Het oorspronkelijke doel stond op 50.000 stuks tegen eind 2011, waarvan nu reeds gezegd kan worden dat dit een onhaalbare kaart is. Zoals al vaker gezegd heeft dit grotendeels te maken met een dealernetwerk dat om tal van redenen nog verre van compleet is. De introductie van een merk blijkt dus geen eenvoudige klus. Overigens schrijft men het niet toe aan een eventueel slecht imago van het Italiaanse merk in een grijs verleden. Het is veelal meer het geval dat men Fiat momenteel niet eens meer kent en dat de 500 dus nog ietwat onzichtbaar is op deze gigantische markt.

De verkoop startte bovendien twee maanden later dan gepland, waardoor er pas op dit moment in de VS 7982 exemplaren zijn verkocht en in Canada 3064 stuks. Zelfs een toename van de verkopen met 30% over de laatste twee maanden, zal geen verandering brengen, in het feit dat Fiat volgens Soave feitelijk een achterstand heeft van 3 maanden wat betreft 2011. Dat Fiat pas eind dit jaar 130 dealers heeft in Amerika biedt pas hoop voor 2012.

Fiat 500 Times Square

Door deze magere cijfers is de marketing kraan echter des te wijder opengezet en dus kiest Fiat voor de aanval. Een paar dagen geleden stond Times Square in hartje New York daarom bijvoorbeeld nog vol met nieuwe 500-tjes (foto boven). Dit soort tastbare reclame wil Fiat de komende weken herhalen op prominente plaatsen in de steden Chicago, Miami en Los Angeles (Santa Monica). In 2007 deed Fiat in Europa een soortgelijke tour met de 500. Ook op 15 andere plaatsen in Amerika zal Fiat op wat kleinere schaal met de auto zelf de aandacht gaan trekken. Volgende maand zal dit alles worden ondersteund met een uitgebreide reclamecampagne op TV en internet met weer nieuwe spotjes. Vervolgens zal ook de presentatie van de krachtige Abarth met 160 pk voor de nodige positieve aandacht zorgen op de autosalon van Los Angeles. Begin 2012 staat al een elektrische versie op het programma, waar juist in Amerika ook een aparte doelgroep voor is.

Deel dit artikel:

2 gedachten over “Fiat stelt verkoopdoelstelling voor de 500 in Amerika naar beneden bij

  • 17 augustus 2011 om 07:42
    Permalink

    11000 stuks tot nu is niet super, maar het is dan ook een auto die de gemiddelde amerikaan niet ligt. Het dealernetwerk dat nog niet in orde is verklaart ook al veel. Goed dat ze er wat meer kracht achter zetten. Ik vraag me wel af hoeveel dealers er nog bereid zullen zijn te investeren als ze horen dat de verkoopcijfers tegenvallen…

    Beantwoorden
  • 17 augustus 2011 om 14:51
    Permalink

    Volgens mij vallen niet zozeer de verkoopcijfers tegen maar is de verkoop te laat op gang gekomen. Afgelopen maand werden er in de V.S. meer Fiat 500tjes verkocht dan 300tjes van Lancia – uhm, Chrysler.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.