Fiat start verkoop 500X vast via internet
Pas in februari blijven de eerste Fiat-showrooms extra lang geopend om de 500X warm aan te bevelen, maar Lingotto kan de verleiding niet weerstaan om ook nu vast het een en ander te slijten. Na de Opening Edition is er al een tweede lichting verkrijgbaar onder de titel Web Edition. Dit is simpelweg een tijdelijk en beperkt aanbod tussen nu en februari dat via internet te koop wordt gezet. Fiat denkt hiervan ook ongeveer 2000 te verkopen, maar zal ongetwijfeld ieder verzoek serieus nemen. Kortom, ook bij Fiat beseft men dat helemaal niets verkopen geen optie is. De enige reden waarom de 500X nog niet op de markt wordt gebracht is dan ook puur van logistieke aard. De fabriek in Melfi heeft nu nog namelijk alle mankracht nodig om de productie van de Jeep Renegade volledig op de rails te krijgen.
[nggallery id=1075]
De Fiat 500X ‘Web Edition’ is mogelijk een gevolg van de vele orders die via internet binnenkomen sinds de presentatie in Parijs. Dit wijst erop dat het model Fiat waarschijnlijk een flinke verkoopstijging zal bezorgen en door een breed publiek enthousiast is ontvangen. Fiat zegt inmiddels meer dan 6500 aanvragen te hebben ontvangen. Begin volgend jaar trapt Fiat af met twee versies; De meer chique 4×2 in de versies Pop, Popstar en Lounge en de 4×4 in de versies Cross en Cross Plus. Behalve door de internetverkoop, wil Fiat de 500X ook bij de mensen warm houden door de komende maanden tijdens 74 kleine evenementen op pleinen in Europa de nieuwe Crossover live onder de aandacht te brengen. Vandaag werd de 500X alvast aan de Italiaanse pers voorgesteld in Balocco. Marchionne was daar ook aanwezig en bevestigde dat de Crossover die volgend voorjaar ook in de VS verkrijgbaar zal zijn, alleen in Melfi geproduceerd zal worden en niet elders.
Een beetje een raar verhaal. Je zal maar FIAT dealer zijn, wachtend op nieuwe modellen, en dan horen dat het eerstvolgend model verkocht zal worden via internet.
Off-topic:
Vind het geweldig dat Fiat nu wel een eigen design-lijn begint te krijgen en zich daardoor van de rest van de auto-merken begint te onderscheiden door een nog meer eigen uitstraling.
Jammer voor beide partijen dat ze hier ook dezelfde deurgrepen gebruiken als de Mito.
Nou zal dat niet ten koste gaan van het model, maar voor eigen branding van AR en de 500, is dat niet echt subtiel.
On topic: Goed punt Lusso!
Juist goed dat Fiat internet inzet als verkoopkanaal. Net als bij alle andere consumentenproducten zal ook bij auto’s in de toekomst steeds meer worden verkocht via internet. Dat kun je krampachtig proberen tegen te houden om dealers te beschermen maar dan steek je je kop in het zand. Het biedt heel veel voordelen voor de consument. Trouwens, op dit moment zijn er al veel dealers die internetaanbiedingen hebben. Je kunt je afvragen waarom dat niet gewoon rechtstreeks door de fabriek of door de importeur wordt gedaan. Wat is de meerwaarde van een dealer als tussenschakel bij verkoop? Laat de dealer zich op aftersales richten en op de zakelijke markt, dat is toch al het merendeel van de marge nu.