Fiat stapt uit Confindustria maar gaat wel Jeeps bouwen in Mirafiori

Fiat Confindustria

Het goede nieuws is dat Fiat vandaag bekend maakt dat het wel degelijk Jeeps gaat bouwen in de Mirafiori-fabriek te Turijn. Het minder goede nieuws is dat de Italiaanse autobouwer zich intussen iets meer zal losweken van haar geboortegrond, door per 1 januari uit de nationale industriële raad Confindustria te stappen. Er was al een aankondiging gedaan afgelopen juni en nu heeft Fiat ook een akkoord bereikt met alle bonden behalve de FIOM, waardoor de kogel definitief door de kerk is. De FIOM is juist vanwege het akkoord rond Mirafiori en Fiat’s separerende houding recentelijk naar de rechter gelopen, in een poging Italië’s grootste werkgever nog een keer voor het blok te zetten. Onwettig gedrag en uitbuiting, waren de zwaarste aantijgingen die Fiat te horen kreeg. De rechter gaf Fiat gelijk wat het akkoord voor Pomigliano betreft, maar wilde het geval van Mirafiori nog eens nader bekijken.

Enerzijds lijkt het er nu op dat Fiat Italië het voordeel van de twijfel geeft, al was het vanwege de (noodgedwongen) hervormingsdrang die momenteel in het land heerst, wegens het grootschalig aflossen van de staatsschuld in de hoop meer economische groei ervoor terug te krijgen. Eerder kondigde Marchionne al aan dat het mede daarom door zal gaan met de investeringen in de nieuwe Maserati-fabriek van Grugliasco. Vandaag komt het tweede goede bericht voor Turijn, waarin staat dat ook Mirafiori weer een bedrijvige toekomst te wachten staat. Toch houdt Fiat de deur dus op een kier…

Confindustria

Dat Fiat SpA en Fiat Industrial SpA intussen uit de Confindustria zullen stappen, heeft namelijk alles te maken met nieuwe obstakels in dezelfde hierboven beschreven crisis waarin Italië momenteel verkeert. Sergio Marchionne legde Confindustria voorzitster (en staalmagnaat) Emma Marcegaglia in een deze week verzonden brief uit, wat de exacte motivatie achter deze beslissing is;

“Beste Emma. In de afgelopen maanden zijn er na jaren van stilstand twee belangrijke beslissingen genomen door de overheid, die voor dit land de juiste voorwaarden creëren om de economie weer vlot te trekken.” 

Marchionne doelt hiermee op de goedkeuring van ‘artikel 8’ door de Italiaanse overheid op 28 juni; Hierin staat dat bedrijven voortaan kunnen beschikken over meer flexibele opties, bovenop een verlenging van de geldigheidsduur van bestaande akkoorden van voor 28 juni. Marchionne laat weten dat door dit besluit een hoop nieuwe problemen -met vakbonden- zijn voorkomen en dat het Italiaanse bedrijven een veel betere kans geeft om internationaal te kunnen concurreren.

Op 21 september is er echter een nieuw akkoord ondertekend. Volgens Marchionne is hierdoor de kans dat ‘artikel 8’ ten volle een positief effect zal hebben, opnieuw flink geslonken; “Als Fiat hier als internationaal bedrijf (met 181 fabrieken in 30 landen) in mee zou gaan, zou het in Italië opnieuw de kans lopen om op termijn met een hoop beperkingen geconfronteerd te worden. Deze onzekerheid kan Fiat zich niet permitteren aangezien het internationaal wil blijven kunnen concurreren.”

Hoewel Fiat uit de nationale Confindustria zal stappen, geeft het te kennen dat het op lokaal vlak juist intensief wil blijven samenwerken met lokale takken van deze bond voor industrie, bijvoorbeeld met de ‘Unione Industriale di Torino’. Marchionne zegt dat Fiat de huidige afspraken met de bonden uiterst serieus neemt en dat het niet aan de reeds verworven rechten van de werknemers zal tornen; “We zijn niet over een nacht ijs gegaan als het om dit besluit gaat, wat wil zeggen dat onze plannen om verder deel te nemen aan de industriële ontwikkeling van dit land, onomstotelijk vast staan.”

Daarom kondigde Marchionne vervolgens aan dat de productie van een nieuwe Jeep in Mirafiori zal plaatsvinden, evenals de realisatie van een nieuwe generatie van de Alfa Romeo MiTo. Tevens zal in de fabriek van Pratola Serra de productie gepland worden van een nieuwe generatie 1.8 benzinemotoren voor Alfa Romeo.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.