Fiat staat open voor productie van Turks automerk met Fiat-techniek
Het gaat goed met de Turkse economie en daarom vraagt de Turkse premier Fiat om hulp bij het bouwen van een eigen nationaal automerk. Premier Erdogan ziet de creatie van een Turks automerk als een teken van welvaart en nationale trots. Fiat is al jaren de grootste producent op deze opkomende markt, dankzij een intensieve samenwerking met Tofaş van de Holding Koç, in de stad Bursa.
Sergio Marchionne heeft vandaag laten weten dat hij wel wat voelt voor dit idee om een nieuw model te bouwen met een uniek Turks logo. Uiteraard moet het wel op een wijze gebeuren dat het Fiat als marktleider verder versterkt en niet verzwakt. Fiat gebruikt in Turkije hiervoor het idee van een multi-brand structuur, iets wat VAG bijvoorbeeld al jaren met succes vooral in Europa doet. Een ander merk en een iets andere auto voor een aparte doelgroep. In Turkije bouwt Fiat momenteel onder andere de Doblò (nu ook als Opel Combo) voor de internationale markt, maar ook compacte sedans als de Linea en Albea (voorheen Siena), modellen die juist op de Turkse markt erg gewild zijn. De Albea gaat met de komst van de nieuwe en veel modernere Braziliaanse Palio/Siena in bijna alle opkomende markten met pensioen, maar kan nu mogelijk na wat grondige aanpassingen verder leven als een Turkse lowcost. Hiermee herhaalt de geschiedenis zich enigszins, want de Italianen lieten dit al eens eerder met succes gebeuren, toen in de jaren ’70 op basis van de 131 Mirafiori een aangepast ontwerp kwam met het merklogo van Tofaş.
Een nieuwe Anadol (eerste en enige Turkse auto)?
Zie http://www.anadol.nl
Een tegenhanger voor Dacia vanuit Turkije is niet zo’n gek idee, als je bedenkt hoeveel Turken er in west europa wonen…. Tofaş zou best als merknaam kunnen dienen in dat geval.