Fiat SpA: kleine 800.000 eenheden in 2012 op Europese bodem
Pittige tijden zijn het voor Fiat op Europese bodem. Het afgelopen jaar noteerde de West-Europese markt een afname van 7,8% met 12,5 miljoen verkochte auto’s. Fiat zat in de hoek waar de klappen vallen, vanwege een sterk structurele afname op de Italiaanse markt. De groep verkocht iets minder dan 800.000 eenheden en haalde een marktaandeel van 6,4%. Voor de Italiaanse producent zijn de Panda en de 500 duidelijk de twee kleine reddingsboeien in het A-segment met 28,1% marktaandeel.
Alleen in Groot Brittannië en Spanje haalde Lingotto een toename met respectievelijk +10,9% en +1% ten opzichte van 2011. Lancia/Chrysler groeiden vooral op de Britse eilanden (+182%), Duitsland (+3,8%) en in Frankrijk (+15,6%). Jeep groeide in de EU en EFTA met 19%. FGA verkocht in de laatste maand van 2012 in totaal zo’n 51.000 auto’s en haalde een marktaandeel van 6%. In het Verenigd Koninkrijk verkocht FGA 65.000 auto’s over het hele jaar. Het merk Fiat groeide met bijna 20%.
Het merk Fiat verkocht bijna 582.000 op ons continent, goed voor een marktaandeel van 4,6%. In de laatst maand ging het moedermerk 37.000 maal over de toonbank en was het marktaandeel in lijn met 2011 met 4,4%. Van de Panda werden 186.000 stuks verkocht en de 500 146.000. De Punto (foto) kreeg geen opvolger nog in 2012, maar wist zich prima te handhaven met 134.000 stuks en een positie in de top 10 van het B-segment. Ook de Freemont, Qubo en Doblò doen het elk goed in het betreffende segment. Lancia/Chrysler verkocht 94.000 auto’s en behaalde een marktaandeel van 0,7%. In december werden er 5600 eenheden verkocht (0,7% marktaandeel). Hoewel de Duitse markt kromp, verkocht Lancia daar dus 3,8% meer auto’s. Alfa Romeo sloot 2012 af met 90.000 verkochte auto’s en een marktaandeel van 0,7%. In december werden er in Europa 5200 Alfa’s verkocht (0,6% marktaandeel). Ferrari en Maserati verkochten in totaal ongeveer 4000 auto’s in de EU en EFTA.
Volgens een verklaring van CEO Sergio Marchionne, wordt 2013 niet veel beter dan 2012 en zal er voor enig herstel naar 2014 moeten worden uitgekeken.