Fiat SpA klaar om Turijn te verruilen voor Detroit
Dit keer betreft het niet een speculatieve roddel van een of andere Italiaanse vakbond, maar komt via officiële kanalen in de VS naar buiten dat Fiat SpA op het punt staat om het belangrijkste hoofdkwartier voortaan in Detroit te doen zetelen. Het is niet voor niets dat de koers van Fiat gisteren omhoog schoot op de beurs. Er hangt behalve dit toch wel historische feit, namelijk ook een volledige overname in de lucht, te beginnen met nog eens 3,3% van het aandeel in Chrysler, dat nu nog in bezit is van het fonds VEBA. Zodra de rechter van Delaware zich heeft uitgesproken (juni) over het meningsverschil tussen Fiat en de huidige eigenaar van het overige aandeel van 41,5%, zal het een en ander direct in werking treden. Ook een beursgang op Wall Street ligt in het verschiet.
CEO Sergio Marchionne zou volgens enkele Amerikaanse bronnen het verruilen van het historische hoofdkwartier Lingotto (foto onder) voor Auburn Hills (foto boven), momenteel serieus in overweging hebben vanwege het belang van de Noord-Amerikaanse markt en de daarbij behorende financiële markt. Europa brengt momenteel nog maar 24% van de totale opbrengst bij Fiat in het laatje, terwijl dit in 2004 nog 90% was, omdat de Italiaanse firma toen vrijwel nog geheel afhankelijk was van de activiteiten op het oude continent.
Geen respect voor historie en de europesche klant. Laten ze zich eerst eens druk maken voor een nieuwe Alfa in plaats van al die klanten in de kou te laten staan
Het heel ruim weer optuigen van de productie in Italie, zoals momenteel uitgevoerd wordt en nog gaat worden, zou vrijwel zeker nooit zijn gepland als het toekomstige hoofdkwartier van FiatChrysler in Turijn zou komen te staan. Let wel, het is niet het hoofdkwartier van het huidige Fiat Spa (dat bestaat straks niet meer) maar het hoofdkwartier van het toekomstige FiatChrysler.
Het ruimschoots weer optuigen van de productie in Italie is overigens vermoedelijk een soort van compensatie voor de aanwezigheid in Italie. In eerdere plannen zou veel van deze productie niet in Italie plaatsvinden.
Overigens, als er alleen aandacht was geweest voor historie dan had Fiat niet meer bestaan(!).
@moretti
Stel dat jij een zaak had waarbij het meeste geld buiten je dorp te verdienen valt en de gemeente er voor de ondernemers er een zooitje voor maakt en je hebt de kans om op in een dorp verderop je bedrijf te vestigen waar wel veel geld te verdienen valt en de gemeente welwillend tegenover ondernemers staat. Wat zou jij dan doen? Vanwege sentiment blijven zitten en daarmee de toekomst van je bedrijf op het spel zetten:?:
Op het moment dat het hoofdkantoor van een bedrijf is wordt het heel makkelijk om enkele jaren later de boel weg te snijden. Zie bijv. Organon: Toen het zelfstandig was was het ondenkbaar de hele R&D te schrappen, toen het onderdeel werd van een groter geheel bedacht men op een bepaald moment dat men medicijnen evengoed in de V.S. kon ontwikkelen.
Dat is in dit geval zeker niet ondenkbaar, op het moment dat iets redundant is kan met een pennestreep weggesneden worden. ’t zal zeker niet vandaag of morgen gebeuren, maar over een periode van 10 of 20 jaar lijkt het mij zeker niet ondenkbaar.
De ontmanteling is al een paar jaar geleden begonnen, bovendien is Fiat en wat daar zo onder valt toch al op US leest geschoeid met al die omgekatte modellen.
Let op mijn woorden, een echt in Italie ontworpen (Europees) model zullen we niet meer zien, ondanks al die enthousiaste plannen.
Kijk naar Lancia, de Y en Delta zijn end of life en wat er de laatste tijd op de markt is gezet zijn lelijke lompe bakken met een motorisering die niet meer van de huidige tijd is en die in niets maar dan ook helemaal niets recht doen aan de 100 jarige historie waarin elegantie en technische innovatie voorop stonden.
Voor mij begint de charme van ‘Italiaanse’ auto’s steeds minder te worden. Als zelfs het hoofdkantoor niet meer Italiaans is, wat dan nog wel? Kan ik net zo goed een Toyota o.i.d. kopen.
@dac1991;
Dat zeiden de die-hard alfisten ook toen fiat AR overnam, hetzelfde werd gezegd door de liefhebbers van de oude Lancia toen die door Fiat werd overgenomen en zo kan ik nog wel even doorgaan…dus dat vwb een echte italiaanse auto.
Wat een storm…..
……In een glas water.
Ik vind dit ook bijzonder jammer gezien dit product Italië ademt. Maar ja, de grote baas is meer Amerikaans dan Italiaan dus….
Wakker worden jongens. De producten van dit concern zijn maar zeer ten dele Italiaans, het overgrote deel van de producten is Amerikaans, Braziliaans of Oost-Europees. Geeft niks, zolang er ook nog echt Maserati’s, Ferrari”s, Alfa’s worden gebouwd en dat blijft heus wel gebeuren.
Zoals anderen al terecht opmerken: het overgrote deel van de verkoop vindt plaats in de USA. En alleen al in Brazilie worden meer Fiat’s verkocht dan in heel Europa tezamen. Geen enkele reden voor een wereldwijd concern om het hoofdkantoor te handhaven in Europa nu dat niet meer het belangrijkste afzetgebied is en ook de groeivooruitzichten bepaald niet hier liggen.
Is het dan helemaal niet jammer? Ja natuurlijk wel, maar zonde deze strategische stap bestond Fiat al lang niet meer, dus laten we blij zijn met dit alternatief.