Fiat SpA is een van de sterkst groeiende bedrijven ter wereld
Fiat mag gerust het industriële wonder van Italië genoemd worden. Het verhaal is natuurlijk bekend en vaak breed door ons uitgemeten, maar vandaag komen wat eerste cijfers naar buiten over hoe de firma het dit jaar doet in verhouding tot de rest van de ondernemingen in de wereld. Dat Fiat harder groeit dan menig ander concern is misschien geen verrassing, maar dat het bedrijf uit Lingotto een trendbreker is op het schiereiland, blijft verbazen. Uiteraard heeft dit alles te maken met de activiteiten in Detroit en de investeringen in allerlei andere landen.
Het Italiaanse bedrijfsleven kent natuurlijk nauwelijks kolossen zoals Fiat, maar de middelgrote en grote bedrijven die er zijn, presteren in 2011 behoorlijk ondermaats. Een onderzoeksbureau van investeringsbank Mediobanca concludeert, dat waar in de meeste Europese landen gemiddeld 11,4% groei werd bereikt door productiebedrijven, de Italiaanse producenten slechts 9,3% groeiden. Fiat vormt echter de uitzondering op de regel en is ook door een meerderheid in Chrysler te nemen, met vlag en wimpel Italiaans kampioen en hoort zelfs bij de mondiale top (ENI op de tweede plaats).
Fiat vandaag: de productie van de 500 in het Mexicaanse Toluca
Van een autoindustrie met een zeer zwakke gezondheid is Fiat namelijk van een 32ste plaats, naar een 19de plek gesprongen op de wereldranglijst van sterkst groeiende bedrijven. Wat het produceren van auto’s betreft is Lingotto de negende groep geworden ter wereld geworden (zevende inclusief Chrysler), vlak achter Renault en GM. De groeiprognose is bovendien erg gunstig, waardoor men verwacht dat Fiat volgend jaar verder op zal schuiven. Toyota blijft de grootste (al vanaf 2005), ondanks wat tegenslagen door de ramp in Japan. Het plan van Marchionne, om dankzij de juiste samenwerkingen en het neerzetten van een zo (financieel) onafhankelijk mogelijk bedrijf, ligt dus voorlopig op schema. Een plan dat ervoor moet zorgen dat Fiat bij de zes overlevende autofabrikanten van de toekomst zal horen. De dagen dat Fiat auto’s produceerde met verlies lijken tot een grijs verleden te behoren.
Fiat een aantal jaar geleden: Verlies draaiende bouw van luxe auto’s in Mirafiori, Turijn
Mooi plaatje hoor maar ziet er toch ongewoon uit, de Thesis en 166 om en om op dezelfde productieband.
Die foto kan nooit gemaakt zijn in de Rivalta fabriek! Kenners weten waarom.
Edit: modellen zijn van na 2002 dus Mirafiori. We zijn kenners die soms een foutje kunnen maken 😉
Kenners weten ook dat het verschrikkelijk duur is om van productielocatie te veranderen. Een teken hoe groot de puinhopen waren bij Fiat. Vooral in Noord Italië terwijl je dat juist van het zuiden zou verwachten. Maar in de crisistijd waren het juist Melfi en Cassino die het een stuk beter deden.