Fiat sedan op basis van Dart heet definitief Viaggio

fiat viaggio

Vandaag zou de Italiaanse krant Corriere della Sera ter ore zijn gekomen dat de nieuwe Fiat sedan op basis van de Dodge Dart, de naam ‘Viaggio’ zal krijgen, wat Italiaans is voor ‘Reis’. De informatie zou via goed ingelichte bronnen de wereld zijn ingeholpen. De C-segment auto die momenteel als Dodge al gebouwd wordt in Amerika (marktintroductie zal in mei plaatsvinden), zal in China een grote rol gaan spelen en daar ook worden samengesteld door partner Guangzhou in de gelijknamige industriestad. Op deze site heb je kunnen zien hoe dit model daar al volop getest wordt momenteel, voor zover dat natuurlijk nodig is. De nieuwe Fiat Viaggio en Dodge Dart maken gebruik van het Compact (Wide) platform, dat technisch erg overeenkomt met die van de Alfa Romeo Giulietta. Ook zal de zeer goede 1.4 MultiAir motor van Fiat een hoofdrol spelen, naast andere techniek van Fiat Powertrain zoals een MulitJet Diesel en TCT-transmissie (dat laatste zal om tactische redenen niet op de Dart worden toegepast).

De productieaantallen die Fiat voorziet lopen op tot rond de 350.000, dus kun je concluderen dat de verwachtingen hoog gespannen zijn. Het moet Fiat’s eerste doorbraak in China worden, na jaren van twijfelachtige pogingen. Volgens onofficiĆ«le bronnen zal de Fiat Viaggio ook in Europa gelanceerd worden en zal er vrijwel gelijktijdig een nieuwe Crossover op gebaseerd worden als vervanger van de huidige Bravo hatchback. Fiat hoopt zo op rendabele wijze, eindelijk een vuist te kunnen maken in het C-segment. De Viaggio zal op de volgende salon van Peking gepresenteerd worden. China is als het om Italiaanse producten voor de massa-industrie gaat, reeds bekend met ‘Piaggio’, dus het kan zijn dat ‘Viaggio’ daardoor een makkelijke naam is, die snel in populariteit zal toenemen. Aan het product zal het in ieder geval niet liggen, want FGA bouwt tijdens dit nieuwe project -zowel in Amerika als in China- aan een moderne degelijke auto, met voldoende aantrekkingskracht en geweldige rijeigenschappen.

Deel dit artikel:

8 gedachten over “Fiat sedan op basis van Dart heet definitief Viaggio

  • 27 maart 2012 om 17:38
    Permalink

    Hopen dat het uiterlijk wat meer Fiat wordt. Was er trouwens niet ooit een AR 155 Viaggio?

    Beantwoorden
  • 27 maart 2012 om 17:50
    Permalink

    Ik denk dat het uiterlijk nauwelijks zal veranderen. Misschien de achterlichten en de grille in detail.

    Beantwoorden
  • 27 maart 2012 om 20:58
    Permalink

    Als het uiterlijk niet veranderd, dan geef ik het nog minder kans dan de bravo en de stilo.
    Is niks mis mee, maar niet bepaald een fiat-lijn
    Snappen doe ik het niet; al sinds de topolino heeft Fiat zich met vlag en wimpel bewezen dat ze de kunst van het produceren van kleine wagens beheersen, hou alsjeblieft op om wagens te maken met het fiat-logo in de C-segment.Doe dat alsjeblieft met Lancia en AR, die zijn daar weer verschrikkelijk goed in

    Beantwoorden
  • 27 maart 2012 om 21:22
    Permalink

    Di Segno,

    Ik denk dat je de tekst nog eens goed moet lezen. Wat gaat FIAT doen ??

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 27 maart 2012 om 22:02
    Permalink

    Hm.. ik vind dit en de Dart een briljante auto om te zien, die het juist als Fiat goed zullen doen. BTW Fiat heeft t/m de Tipo en Tempra perfecte auto’s gemaakt in het C-segment. De Tipo was bv veel beter dan de Golf.

    Beantwoorden
  • 28 maart 2012 om 08:14
    Permalink

    Ik heb net gelezen dat er een vijfdeursversie van de auto ook naar europa zal komen ter vervanging van de bravo en dat de crossover niet zeker is…

    Beantwoorden
  • 28 maart 2012 om 08:57
    Permalink

    Ja ik ook. Maar ikga er even vanuit dat dit een totaal verkeerde aanname is. Als Fiat al een vijfdeurs C-segmenter zal lanceren in de EU, dan zal het zekerweten in lijn met 500L e.d. een Crossover model worden. Er zijn al klassieke vijfdeurs modellen op dit platform: Giulietta en Delta. Een goedkope SW zou nog kunnen, maar als je weet dat een Delta al net zoveel zo niet nog meer ruimte te bieden heeft?…

    Beantwoorden
  • 28 maart 2012 om 09:16
    Permalink

    @Lancia4Ever

    Of de tipo beter was dan de vw weet ik niet en de verkoopcijfers waren alleen maar in Brazilie beter en uiteindelijk telt dat wel als je wilt overleven
    Maar als dat dan ook nog het enige wapenfeit is van Fiat in het c-segment, in de al ruim 70 jaar durende concurrentie dan lijkt het me helemaal logisch, sterker: I rest my case!
    En besides is VW nou de zogenaamde STANDAARD dat er weer met hun vergeleken moet worden…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.