Fiat Rivalta is nu groot logistiek centrum van Stellantis

Schone lei en belangrijke nieuwe rol voor Rivalta.

Fiat’s rol als grote internationale autoproducent uit de Noord-Italiaanse regio Piemonte, bereikte een hoogte punt met de realisatie van een grote moderne fabriek in Rivalta di Torino (1969). Fiat breidde uit tot buiten de ongekroonde hoofdstad van modern Italië. Dezelfde fabriek werd ongeveer 20 jaar daarna het middelpunt van de teloorgang. Het onkwetsbaar geachte Fiat verschrompelde tot een bijna failliete firma (2003). Rivalta, waar nota bene de meest luxe producten van de groep werden geassembleerd, stond bovenaan de lijst voor sluiting. Een ramp voor de hele toeleverende regio ten westen van Turijn. Men koos voor een soort sterfhuisconstructie voor Rivalta, waarbij zoveel mogelijk werknemers vanaf de bekendmaking medio jaren ’90, in de jaren erna een nieuwe bestemming moesten krijgen binnen het concern. Onder Marchionne betekende dat vooral dat Rivalta tot het logistieke hart van Lingotto zou worden omgevormd. De assemblage van luxe auto’s als de Lancia Thesis en Alfa Romeo 166, werd tot slot overgeheveld naar het al net zo kwakkelende Mirafiori. In Rivalta maakte Fiat als een van de eerste Europese autofabrikanten ooit, de sprong naar modernere gerobotiseerde productie. De Fiat 128 en 124 waren daarvan het eindproduct. Vervolgens waren dat innovatieve producten als de Fiat Ritmo, en Tipo. Maar ook een populair model als de Fiat Uno (om de vraag aan te kunnen) en in de laatste jaren de Fiat Brava en Marea, plus de Lancia Kappa en Lybra.

Logistieke herstructurering.

Ook qua componentenbeheer wenste Fiat de bezem er doorheen te halen. Het is een van de redenen waarom veel onderdelen van modellen van respectievelijk Fiat, Lancia en Alfa Romeo, al geruime tijd niet langer beschikbaar zijn. Zelfs als het om redelijk recente modellen gaat, wat geen pretje is voor de klant. Het is misschien een noodzakelijk kwaad geweest, want reeds eind 2018 konden we jullie melden dat FCA bezig was met een nieuwe toekomst voor het industriële complex in de vorm van een splinternieuw en efficiënt logistiek centrum onder de vlag van Mopar. Het Centro Logistico Stellantis te Rivalta di Torino ging in de loop van vorig jaar open en is het resultaat van een investering van 150 miljoen euro. Met meer dan 5000 bestemmingen, komt de opzet van dit nieuwe centrum de servicekwaliteit richting dealers en klanten ten goede. Er is onder andere een grote tijdswinst geboekt ten opzichte van het voorgaande systeem. Het moderne ASRS systeem (Automated storage and retrieval system) vindt plaats in een totale ruimte van ongeveer 220.000 vierkante meter (ongeveer 30 voetbalvelden). Er zijn 50 punten waar trucks kunnen laden en lossen.

Efficiënt en gecertificeerd.

De opslag volgens het efficiënte Autostore-systeem vindt plaats over een oppervlakte van 5000 vierkante meter en herbergt circa 230.000 verschillende middelgrote en kleine producten. Maar liefst 60 robots bewegen met een snelheid van 3 meter per seconde heen en weer, om de producten te verplaatsen van/naar de schappen en van/naar een van de 13 punten waar medewerkers de producten verwerken. De geautomatiseerde opslag (Automated High Bay Warehouse) bestaat uit schappen voor opslag met dubbele diepte. Voor deze schappen bewegen 12 automatische liften op en neer en nog eens 22 transportrobots, die onder andere 7 bemande punten bedienen voor het grotere materiaal. Dit proces vindt plaats op een oppervlak van 10.000 vierkante meter, in een ruimte met een hoogte van 22 meter. Er worden circa 50.000 stalen bakken plus pallets gebruikt en het gaat in dit gedeelte om 45.000 producten. Dit is weliswaar het oudere deel van de voormalige Rivalta fabriek, maar door een make over van deze afdeling wordt er nu op een energiezuinige en duurzame wijze gewerkt. Veel energie in het Parts Distribution Center Rivalta wordt opgevangen voor hergebruik of is afkomstig (17%) van een van de 2900 zonnepanelen bovenop het complex. Het centrum doet dit zo efficiënt dat het als eerste Italiaanse distributiecentrum van deze omvang, het internationale certificaat ‘LEED Platino V4’ heeft mogen ontvangen. Dit dankzij energiebesparing tot 48% en tot 30% op het gebied van waterverbruik in vergelijking met een meer traditioneel bedrijf van dit type.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.