Fiat Punto neemt alvast een beetje afscheid

punto

Fiat versmalt drastisch de verkooplijst van de Fiat Punto. In de loop van 2016 is het pas echt afgelopen voor de Punto, die in 2005 het grote publiek verraste met z’n zeer aantrekkelijke design. De pers roemde de hatchback van Fiat vanwege z’n Maserati-achtige front. Zelfs nu hij wat bejaard is geworden met 10 lentes achter de rug, is de Punto ten opzichte van de concurrentie, esthetisch gezien nooit echt een oudje geworden.

Over de vervanging doet de top van Fiat wat rookgordijnerig, maar iedereen verwacht inmiddels een wat chiquere aanpak via het 500-label, met laten we zeggen de sexappeal van de 500X. Volgens Marchionne in een recent interview, moet je in dit drukke segment het een niet zomaar vervangen door het andere, oftewel niet over één nacht ijs gaan. Fiat koos niet voor niets voor de evolutie de afgelopen jaren en lijkt nu langzaam maar zeker bereid om de naam Punto na ruim 20 jaar te laten voor wat het is.

punto2

Opmerkelijk is dat deze zomer de sterke 1.3 MultiJet2 van de optielijst verdwijnt. Een prachtige door ons veelgeprezen combinatie met de fijne rijdynamiek van de Punto. Afgelopen maand nog goed voor een zevende plaats in het Italiaanse klassement van meestverkochte diesels. We weten niet precies waarom deze verdwijnt. Mogelijk wil Fiat door het schrappen de score qua uitstoot een stuk lager doen uitvallen. Wel zien we Euro6 benzinemotoren, al dan niet in combinatie met de in Italië steeds populairdere LPG (EasyPower) en CNG (NaturalPower) versies op gas. Helaas geen kleine TwinAir Turbo meer die de Punto pit gaf en zeker niet teleurstelde.

Ook de driedeurs gaat eruit en dus is de Punto voortaan enkel met vijf portieren te krijgen (foto boven). Mogelijk helpt de Punto daarmee de MiTo een beetje, die eveneens op de wip staat om het FCA-pand binnenkort te verlaten. De kleine Alfa uit 2008 ziet steeds minder nieuwe klanten. Fiat heeft voor dit laatste jaar nog wel een wijs besluit genomen, namelijk de toevoeging van het Uconnect infotainment systeem met 5 inch beeldscherm. De Punto blijft intussen een van de best verkochte auto’s van Italië. De fabriek in Melfi verwacht ondanks het schrappen van de genoemde varianten geen significante afname van de productie en stuurt dus ook geen personeel van deze assemblagelijn naar huis.

Dit is de nieuwe (Italiaanse) verkooplijst voor de Fiat Punto:
1.2 69 pk Street 14.000 euro
1.2 69 pk Young 15.000 euro
1.2 69 pk Lounge 15.000 euro
1.4 EasyPower LPG 77 pk Street 16.000 euro
1.4 EasyPower LPG 77 pk Young 17.000 euro
1.4 EasyPower LPG 77 pk Lounge 17.000 euro
1.4 NaturalPower CNG 70 pk Street 17.000 euro
1.4 NaturalPower CNG 70 pk Young 18.000 euro
1.4 NaturalPower CNG 70 pk Lounge 18.000 euro

Deel dit artikel:

11 gedachten over “Fiat Punto neemt alvast een beetje afscheid

  • 28 juli 2015 om 15:56
    Permalink

    Het motorenpallet van de MiTo wordt ook uitgedund. De TwinAirs verdwijnen… De MiTo heeft de achterdeur ook al in zicht.

    Beantwoorden
  • 28 juli 2015 om 20:52
    Permalink

    77 pk is als je LPG neemt, waar je weliswaar ook bezine in kunt gooien, maar de snelste pure benzinemotor is de 69pk 1.2, wat voor een auto van 1000kg een redelijk krap bemeten motortje is. Het lijkt erop dat men de Punto alleen nog met ouwe troep wil leveren, alle moderne motoren worden geschrapt.

    Beantwoorden
  • 28 juli 2015 om 23:58
    Permalink

    Het bewijs dat Fiat toch meer zichzelf is gebleven de afgelopen jaren dan op het oog leek. De lijst met vage beslissingen is in ieder geval weer wat langer gemaakt.

    Pluspuntje: zou de Twinair dan eindelijk gaan verdwijnen? Aan de andere kant zijn ze in de vernieuwde 500 nog volop leverbaar…

    Beantwoorden
  • 29 juli 2015 om 08:01
    Permalink

    Eigenaardig dat dit model zo snel wordt geruimd ook al verkoopt het nog goed. Met de Lancia Musa was het net zo.

    Beantwoorden
  • 29 juli 2015 om 14:49
    Permalink

    @dac1991 wat is er mis met de briljante TwinAir?? Geweldig ijzersterk blokje en vele malen beter dan die lawaaierige driecilinders van de concurrentie. En zo’n belangrijke motor gaan ze echt niet schrappen hoor. Eerder updaten.

    Zelf ben ik blij dat de Punto eruit gaat. Fiat’s moeten weer een heel eigen stijl krijgen en niet langer een hatchback zijn die evengoed door de concurrent bedacht had kunnen worden. De Bravo is een goed voorbeeld. Mooie nette auto…maar niemand ziet het als iets wat onderscheidend is en lijken bij het zien van het logo al weg te lopen. In Italië koop je een Punto als je geen VW kunt betalen. Daar moet Fiat vanaf! Auto’s als 500 en 500X hebben daar geen last van. De Panda hoeft ook niet te veranderen want ook dat is een product op zich, vooral in Italië.

    Beantwoorden
  • 29 juli 2015 om 18:24
    Permalink

    Tja, meningen verschillen… In mijn optiek is het creëren van nog meer “snorren” een heilloze weg, de vormgeving van het gamma wordt daardoor steeds eentoniger en op een bepaald moment is men daar op uitgekeken. De Punto is naast de 500 wellicht de enige andere auto met een tijdloos ontwerp, die nu na 10 jaar nog steeds geroemd wordt hoe fris hij eruit ziet.

    Beantwoorden
  • 29 juli 2015 om 22:13
    Permalink

    Eens met dmantione. Jammer dat de Punto er uit gaat. Een mooi model en een goede, degelijke auto. Ook merkwaardig is dat kort geleden nog bekend werd gemaakt dat ie met een geïntegreerd infosysteem geleverd gaat worden. Eindelijk.
    De enige reden dat ie misschien niet meer met de koplopers in de B-klasse (zoals 208) kan concurreren is dat het interieur en onderstel al 5 jaar ongewijzigd is.
    Ik vind het erg jammer dat er niet een ” edizione finale” komt met een lekkere motor, de 120 pk twinair bijvoorbeeld, of anders de gouden t-jet.
    Met de motoren die nu nog worden geleverd en deze prijzen zal van de verkoop in Nederland helaas weinig overblijven. De verkoop werd m.i. al beperkt door het zeer beperkte kleuraanbod. Dat zal er ook niet beter op worden. Jammer, jammer.
    Het 500-concept uitrollen kan, maar niet tot in het oneindige. De 500X is prima. Een stationwagon (guardiniera) zou ook perfect zijn. Maar er is ook een einde aan hoe vaak je het concept kan gebruiken. De 500L had wat mij betreft beter Panda L kunnen heten. Ook komt over een aantal jaren een einddatum aan de houdbaarheid van het 500 concept. Dus beter om een paar ijzers in het vuur te hebben. En te houden. Te vaak laat Fiat gaten vallen door modellen geen of pas jaren later een opvolger te geven. Onhandig.

    Beantwoorden
  • 4 augustus 2015 om 14:04
    Permalink

    De Punto heeft in het huidige gamma niets meer te zoeken. Fiat is relatief laat met de homogenisering van haar modellenreeks. Begrijpelijk, want Fiat is en blijft een Italiaanse autobouwer: het belang van style en vormgeving staat van nature haaks op deze noodzakelijke tendens. Dit veranderingsproces gaat dan ook niet zonder het nodige verdriet.

    Beantwoorden
  • 5 augustus 2015 om 08:06
    Permalink

    waarom zo’n goedlopende 1.3 multijet uit het programma?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.