Fiat: Project Ellezero voor het eerst gespot als 7-zitter!
Eergister schreven we nog over het feit dat Fiat’s Project ‘Ellezero’ behalve als traditionele vijfzitter, ook spoedig als extra lange versie op de markt zal verschijnen met zeven zitplaatsen. Zonder dat we het eigenlijk door hadden paste de inhoud van onze tekst ook daadwerkelijk bij de foto die we bij het bericht gebruikten (hij is nu dus eigenlijk voor de tweede keer gespot); Het betreft namelijk ook echt de zevenzitter, die momenteel niet in Servië, maar in Italië de nodige testrondjes aan het rijden is. De iets uitstekende achter- en voorzijde zijn hier het bewijs van. Het toont aan dat de eigenlijke carrosserie die op deze kooiconstructie hoort geen 4,10 m lang is zoals de ombouw van de vijfzitter die je hier ziet, maar rond de 4,25 m. Deze plaatjes van Alvolante.it tonen dit nog eens haarfijn aan.
Of beide varianten in maart tegelijk in Genève getoond worden is niet zeker. Wel is duidelijk dat men haast maakt met het project, vooral omdat de Amerikaanse marktintroductie niet mag worden uitgesteld. Fiat wil daar de markt penetreren en zal dat met succes kunnen zodra er meerdere varianten als een grote ‘500’ familie zal worden aangeboden. Over de naamgeving van de twee versies is buitengewoon weinig bekend. De naam ‘500 Multipla’ is een optie en de grootste zou bijvoorbeeld ‘500 Multipla +’ kunnen heten, maar dat is natuurlijk pure speculatie op basis van onze eigen wilde fantasie.
Fiat maakte ons het afgelopen jaar al enthousiast met de Panda dankzij een sterk DNA vol fantastische details en we waren daarin echt niet de enige. Ons gevoel zegt dat ook project ‘Ellezero’ veel handen op elkaar zal krijgen, want Fiat’s van de toekomst zijn zo te zien vooral erg mooi en nog degelijk ook. Deze auto’s zullen bij ons ook leverbaar worden met 0.9 TwinAir motor (85 pk) en in de VS vooral als 1.4 viercilinder MultiAir (105 pk). Op dieselgebied zullen we op ons continent de 1.3 MultiJet (95 pk) en de 1.6 MultiJet (105 pk) te zien krijgen (alle motoren met Start&Stop systeem).
Ehhhh ‘…iets uitstekende voorzijde’. Waarom zou de voorzijde bij de 7-zitter meer moeten uitsteken terwijl de extra ruimte ten opzichte van de 5-zitter aan de achterzijde nodig is?
Misschien heb je gelijk, maar ik zou niet weten waarom er plots van die gigantische opzetstukken op de auto geplakt worden aan voor- en achterzijde terwijl dat normaalgesproken alleen gebeurt bij testexemplaren die onderhuids stiekem iets anders voor moeten stellen.
MMM 425 voor 7 personen 410 voor 5. Iets zegt me dat dat niet erg ruim is die 15cm extra. En mooi? Het zal moeten blijken maar naar mijn idee wordt het een gedrocht als de Mini SUV een 500 uit proporties getrokken gemixt met een Panda? Ik weet het niet ik vind de Italianen juist sterk door hun verschil in uiterlijk herkenbaar maar niet het zelfde. Iets waar veel VAG liefhebbers niet kennen. Moet FGA nu echt mee doen met die eenheidsworst?
De uitstraling en het logo maken een auto herkenbaar. Al het andere niet. Kijk maar naar een kind. Mijn 3 jarige dochter herkent al sinds 2,5 iedere Alfa aan het logo zelfs uithang borden naar de dealer (om een tomtom op te pikken) ziet ze tussen de bladeren door en roept Alfa Lomeo (tja de R vind ze lastig en verruilt ze graag voor een L). Ferrari en Fiat snapt ze ook met wat oefening heeft ze de Leeuw van Peugeot ook door ook al heeft ze wat moeite met de uitspraak. Maar Opel, VW, en Audi wil niet echt lukken ondanks dat het bulkt van deze straat vervuiling . Ik denk dat een saab logo ook wel zal lukken. Maar al die saai chromen niet sprekende rondjes is voor haar niet duidelijk. Vooral kleuren doen het goed. Van 500 tot Ducato of het nu een camper is of niet Fiat roep ze dan en die hebben echt geen familie gezicht (500 en Ducato).
Geef mij maar wat orgineels. Een auto die ontworpen is als dat model en niet een afgeleide van, of een evolutie van 20 of 60 jaar oud. Af en toe wat nieuws onder de zon mag best.
😆 😆