Fiat profiteert van aanvaring tussen VW en Suzuki
Fiat zat na dagen van ‘min zoveel procent’ op de beurs voor de verandering eens flink in de lift (4,872 euro, +4,82%), dankzij het opnieuw aanzwellend conflict tussen Volkswagen en Suzuki. De soap die je al een tijdje bij ons kunt volgen krijgt een nieuwe cliffhanger dankzij een brief die Suzuki naar Volkswagen heeft gestuurd. Daarin verwoord Suzuki waarom zij vinden dat de Wolfsburgers de afspraken rond de samenwerking niet hebben gerespecteerd. Deze belangrijke Japanse autoproducent laat zich namelijk niet binnen enkele maanden reduceren tot een ‘lowcoast brand’ van de grote vergaarbak van VAG.
Volkswagen’s verweer is nog altijd dat het zelf de nodige klachten heeft over de samenwerking, omdat Suzuki de partnerschap met Fiat een vervolg heeft gegeven terwijl het al samenwerkte met de Duitsers. Zij willen dit dan ook aan de rechter gaan voorleggen. VAG bouwt inmiddels 8 miljoen auto’s per jaar en wil binnen enkele jaren naar 10 miljoen gaan in de hoop definitief de nummer 1 van de wereld te zijn.
Sergio Marchionne heeft aan de hand van deze kwestie enkel gezegd dat Fiat en Suzuki in de toekomst waarschijnlijk veel voor elkaar kunnen betekenen. Fiat produceert grote hoeveelheden (Diesel-) motoren en Suzuki is de nummer 1 van de grote opkomende markt India.
“de grote vergaarbak van VAG”
Dat ze bekend staan als producent van saaie eenheidsworst-producent, met name bij italian-car-minded,is bekend.
Dat hun auto’s de uitstraling hebben van kille super-door-geevolueerde zakelijke efficiente machines, met nog minder emotionele uitstraling dan een kubus van solingen-staal is ook bekend.
Maar eerlijk is eerlijk en ik sta als een alien tegenover hun design, verbaasd over het totale gebrek aan enige vorm van emotie, de VAG doet niks anders wat een ander zich-zelf-rspecterend bedrijf zou doen in deze maatschappij; overleven en gezien het feit dat ze hard op weg zijn de grootste producent te zijn en dat kun je niet zonder dat je veel afnemers hebt, doe je toch als bedrijf zijnde wel iets goed.
Dus met de discretie van een design-liefhebber, lijkt het me gepast de VAG niet als vergaarbak te beschrijven maar als concurrent met zijn eigen manier en middelen, waar de Fiat-groep zich gelukkig niet van dient en en zich van distantieert en ik daarom zo’n liefhebber ben van de eigengereide italiaanse auto-bouwers.
Ari Verdeci!
Neemt niet weg dat dit bedrijf in de huidige omvang in alle opzichten een verwerpelijk fenomeen en een absoluut dieptepunt in de historie van de automobiel is. Net zoals dat McDonalds een dieptepunt is in de geschiedenis van de hamburger..
Goed presteren en dat veel mensen je product kopen hoeft niet perse een hoop respect af te dwingen, al helemaal niet op deze site met uw permissie. Voldoende andere sites waar dat wél gebeurt en waar het ook meer op z’n plaats is. De dag dat hier met waardigheid over VW gesproken zal worden is de dag dat AutoEdizione opgeheven zal worden…
Arrivederci 😉
Oh? is het Arriverdeci..moet ik nog een beetje aan mn italiaans werken dus, 😳
VOLKSWAGEN= BRRRRBAHHFOEIBLEH.
Je kunt best respect hebben voor het feit dat VW het over de wereld goed doet.
Ik ben er echter 100% van overtuigd dat dit grotendeels ontstaan is met de kwaliteit van de auto’s in een ver verleden, de grote duitse automarkt met indirecte stimuleringsregelingen en hele goede ronselaars (sorry dat heet met een mooi woord lobbyisten) in brussel.
De rest van het succes is een goed productpalet, de beste reclameboys en ongetwijfeld hele goede contacten met autobladen.
Hoe kan het toch dat veel mensen VW zeer betrouwbaar achten terwijl ze in een serie duitse duurtesten helemaal onderaan eindigden.
Maar genoeg, ik heb de frustraties er weer uit 😆
Moraal van’t verhaal… een VW, hoe snel ook is een gebruiksvoorwerp, niets meer.
Geen idee of dat nu goed is Hape in veel Duitse auto’s zitten in Italië gemaakte onderdelen.
Raar dan dat diezelfde onderdelen in Italiaanse auto’s een stuk betrouwbaarder zijn.
Kan niet anders zijn dat sabotage van VW medewerkers.
En kan je ze het kwalijk nemen? als je de hele dag die saaie emotieloze prut in elkaar moet schroeven.
Kan je nog beter voor een koffiezetapparaat fabriek gaan werken daar zit tenminste nog een beetje design in.
Hahaha ja zou kunnen he…. je zult maar elke dag vw’s in elkaar moeten schroeven.
Nee zonder gekheid… VW heeft zich een aantal problemen op de hals gehaald agv onvoldoende uitontwikkeling maar ook door stug volhouden. Dus zeker niet zozeer door toegeleverde onderdelen:
bevroren oliekanaal (vochtophoping) in sommige motoren waardoor de motor vastloopt korte tijd na de start op een koude morgen
Directe inspuiting (benzine) die nadruppelt waardoor complete gaten in de zuigers branden
Carrosseriedelen die ‘open’ vriezen agv ophoping water in ruimtes.
Pumpe duse met olieverbruik en snel versleten nokkenassen
DSG bakken
Let op dat zijn allemaal geen zeldzaamheden die een hele enkele keer voorkomen. Het lijkt echter alsof VW perfect dit soort zaken buiten de media kan houden terwijl een merk als Toyota bij het minst of geringste probleempje zelfs het NOS journaal haalt.