Fiat Professional wil Scudo ook in Rusland produceren

Fiat Scudo en Ulysse terug dankzij Frans huwelijk.

We hebben al vaker op deze site aandacht gegeven aan de dagen dat er naast ‘Sevel Sud’ in Atessa ook een ‘Sevel Nord’ bestond. De Franse tak van Fiat’s oude bedrijfswagen alliantie met Peugeot/Citroën waaruit MPV’s en kleine bedrijfswagens voortvloeiden. We herinneren het succes van modellen als de Fiat Ulysse en Scudo nog goed. Maar ook de Lancia Zeta en Phedra waren een relatief succes, dat vorm kreeg in het Noord Franse plaatsje Hordain. De Citroën Jumpy en Peugeot Expert zijn oude namen die ook na het stoppen van deze helft van samenwerken voort bleven leven. Toyota werkte mee aan het nieuwe concept van een extra compacte bedrijfswagen. In tussentijd beleefde Fiat ter vervanging hiervan een kortstondig avontuur met Renault en herintroduceerde het merk uit Turijn de naam Talento (de Talento was in de jaren ’80 een verkorte versie van de Ducato en was met name in Italië zeer succesvol). Die coöp is inmiddels beëindigd. De samenwerking met Parijs is tot een nieuw hoogtepunt gekomen in de vorming van Stellantis en dus kan Fiat Professional opnieuw rekenen op een Franse kleine bus. Stellantis trekt hiervoor de namen Ulysse (voor de personenversie) en Scudo opnieuw van stal.

Opnieuw Russische carrière voor de boeg.

Het lijkt een voetnoot dit staaltje badge-engineering, maar Fiat Professional zal via dit reeds succesvolle model van het voormalige PSA zelfs haar internationale marktpositie tot buiten de EU uit kunnen breiden. Fiat is in Rusland namelijk vooral bekend als bedrijfswagenmerk en produceerde lokaal een tijd lang de Ducato. Voor het laatst in samenwerking met het Sollers JSC (voorheen Severstal), wat na 5 jaar ten einde kwam (2011) door een overstap van de Russen naar Ford. Destijds schreven we op AutoEdizione hier ook over. De nieuwe Scudo zal geproduceerd worden bij PSMA Rus in de stad Kaluga, waar reeds de Jumpy/Expert geproduceerd worden. Tevens maakt het Japanse Mitsubishi ook gebruik van deze fabriek. De Ulysse en Scudo zullen uiteraard ook als volledig elektrische bedrijfswagen geproduceerd gaan worden. De samenwerking met Toyota voor deze modellen blijft inmiddels volgens afspraak van kracht, om het marktaandeel van Stellantis in dit segment binnen de perken te houden.

Deel dit artikel:

2 gedachten over “Fiat Professional wil Scudo ook in Rusland produceren

  • 2 november 2021 om 10:17
    Permalink

    It’d be nice to see a fully specc-ed, leather and chrome lancia version…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.