Fiat Professional vernieuwt de Scudo
De multifunctionele Scudo van Fiat Professional verschijnt opnieuw op de markt met een verfriste MY2013 versie. Met een façade die wat beter aansluit op de populaire Ducato, is de bedrijfsmatige MPV van Fiat weer zo fris als een hoentje. Deze update is hoe dan ook een van de laatste acties rond dit met PSA gedeelde model. Vorig jaar schreven we al dat de in het Noord-Franse Valenciennes geproduceerde Scudo vanaf 2016 niet meer van de band zal rollen. Er komt dan namelijk een einde aan de noordelijke tak -Sevelnord (foto)- van de decenniaoude alliantie tussen FIAT en PSA. De samenwerking in Abruzzo -Sevelsud- zal daarentegen wel gewoon blijven bestaan. Een volgende stap is nog wel een opwaardering naar schonere Euro-6 motoren, maar daarna is het voor de Scudo echt afgelopen. De huidige basis is er al sinds 2007 en de gelijknamige eerste generatie verscheen in 1995 op de markt.
De Scudo MY2013 is vanaf nu weer wat luxer qua afwerking in het interieur en standaard rijker uitgerust voor dezelfde instapprijs als voorheen. Dat wil zeggen dat de Scudo sowieso is uitgerust (vanaf de SX) met cruise control, parkeersensoren aan de achterzijde, radio/ CD met MP3 (afspeelmogelijkheid bedienbaar vanaf stuurwiel), bumpers in carrosseriekleur, Bluetooth connectie en elektrisch verstelbare, verwarmbare en inklapbare zijspiegels. De bedrijfswagenversie van de Fiat Scudo kent vele variaties op basis van twee lengtevarianten (4,80 m en 5,13 m) bij twee maten wielbasis (3 m of 3,12 m), twee exterieurhoogten (1,94 m of 2,28 m) en twee keuzemogelijkheden bij de compartimentlengte (4,80 m of 5,13 m). Bovendien is er de keuze tussen drie volumevarianten (5 m³, 6 m³ en 7 m³) en twee laadvermogens (1.000 of 1.200 kg).
Er zijn diverse dieselmotoren, namelijk de 90 pk 1.6 MuliJet, 2.0 MultiJet met 130 pk en de 165 pk sterke 2.0 MultiJet. Alle motoren voldoen aan de Euro-5 emissie-eisen. De twee 2.0 MultiJet turbodieselmotoren zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De variatie met ontbloot platform-chassis is één van de vele keuzemogelijkheden van de nieuwe generatie van de Fiat Scudo. Deze versie is het ideaal voor de ombouw naar onder meer koelwagen, mobiel verkooppunt en kampeerwagen met de keuze aan 1.400 kg of 1.700 kg laadvermogen op een wielbasis van 3.122 mm. De nieuwe generatie Fiat Scudo staat vanaf € 14.650,- exclusief BTW en BPM in de prijslijst voor Nederland.
Wat is er veranderd? Volgens mij alleen de grijze grille en de wieldopppen. Van binnen zie ik alleen een nieuw stuurtje, dat noch op een Fiat noch op een PSA stuurtje lijkt.
Dit is trouwens ook weer zo’n aparte beslissing van Fiat, het (deels) beëindigen van deze succesvolle samenwerking. Gaat Fiat zelf een opvolger ontwikkelen of wordt dit een van de zoveel ‘Italiaanse’ modellen zonder opvolger?
@dac1991
Ik denk aan een Fiat afgeleide van Dodge.