Fiat Professional keert mogelijk terug naar Hordain

Afwezigheid van relatief korte duur?

Het is vrijwel zeker dat Fiat terugkeert naar de fabriek in de kop van Frankrijk (arrondissement Valenciennes). In 1988 begon Lingotto daar al aan een vruchtbare samenwerking met Peugeot voor de productie van busjes en ruime MPV’s (Fiat Ulysse en Lancia Zeta/Phedra). Die MPV’s raakten uiteindelijk uit de mode (bovendien deed FCA dat voortaan via Chrysler) en dus bleef alleen de bedrijfswagenproductie nog over. In 2012 schreven we vervolgens bij AutoEdizione, hoe een definitief afscheid naderde voor de Franse SEVEL Nord ( (Società Europea Veicoli Leggeri/Société Européenne des VEhicules Légers) in de gemeente Hordain (en Lieu-Saint-Amand). PSA had het destijds financieel redelijk zwaar. Fiat bleef intussen wel de succesvolle samenwerking voortzetten aan Italiaanse zijde in Atessa (Sevel Sud). De laatste Fiat Scudo rolde in juli 2016 van de band.

Voorwaarden van de EU.

Fiat winkelde voor een vervanger van de in SEVEL Nord geproduceerde Scudo vervolgens bij Renault, waarna de succesvolle Talento (vernoemd naar de verkorte versie van de Ducato uit de jaren ’80) een feit was. Intussen zocht PSA direct een uitweg in de crisis dankzij een deal met Toyota (ook de overname van Opel bood meer uitkomst). Onderdeel van die deal was uiteindelijk ook de gezamenlijke productie van kleine bestelwagens in het Spaanse Vigo (Berlingo/Partner/Combo/ProAceCity). Nu Stellantis gevormd is, vreesde de EU voor een te grote eenzijdige overheersing van de nieuwbakken groep in de sector van de lichte bedrijfswagens. Daarom moest het voormalige PSA toezeggen dat in Vigo voortaan meer Toyota’s van de band zullen rollen. Fiat bouwt in Turkije bestelauto’s van dezelfde categorie, dus voor het bestuur in Parijs blijven er genoeg opties over. Hoe dan ook, inmiddels had FCA vorig jaar al aangekondigd om (in verband met de vorming van Stellantis) met de samenwerking met Renault te zullen gaan stoppen.

Terugkeer zal voelen als thuiskomen.

Nu Stellantis een feit is, ligt het zeer voor de hand dat Fiat ook weer een compacte bus zal gaan bouwen in Noord-Frankrijk. Franse vakbonden spreken deze dagen daar al heel bevestigend over. In Hordain bouwde men vroeger Chryslers en Simca’s. Twee namen die onlosmakelijk verbonden zijn met Fiat. Tel daar de succesvolle samenwerking die tot 2016 duurde bij op, en je kunt gerust stellen dat er op een korte interruptie na nooit echt iets is veranderd in SEVEL Nord.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.