FIAT presenteert volgend jaar al nieuwe Panda
B-segment belangrijk dus 2 modellen.
Het blijft nog wat schimmig wanneer FIAT precies de Italiaanse volks-Tesla, oftewel de fonkelnieuwe Panda EV op de markt wil brengen. Wel is Tavares nog even teruggekomen op wat FIAT in 2023 nou precies wil presenteren. Het gaat om 2 elektrische B-segment modellen, die de komende jaren strategisch erg belangrijk zullen zijn voor het merk. Geen kleine Topolino op basis van de Ami dus, zoals eerder ook door ons werd overgenomen. De eerste komt sowieso volgend jaar op de markt en is de B-UV, die tevens de 500X zal gaan vervangen. Deze SUV is een tikje kleiner (formaatje Opel Mokka) dan de genoemde 500X uit 2014. Deze zal in Tychy worden geproduceerd naast de kleine Jeep (die we al sinds de eerste aankondigingen jaren geleden Jeepster noemen) en de B-segment SUV van Alfa Romeo waarvan we de naam nog niet kennen (Junior?). Qua stijl verwachten we dat men aansluiting zoekt op de elektrische 500, maar wellicht wil FIAT voortaan haar design wat minder strikt scheiden als in de afgelopen jaren. De Centoventi concept toont al een beetje het beste van twee werelden, rationeel én emotioneel, want FIAT wil weer op toegankelijke wijze onderscheidend zijn.
600?
Sommigen beweren dat deze FIAT B-UV 600 zal gaan heten, maar dat dachten velen ook in de tijd dat de 500L op de markt zou verschijnen, dus we kunnen beter afwachten wat de managers zullen aankondigen. Wel is het zo dat Olivier François al officieel heeft bekendgemaakt dat men oude namen wil doen herleven bij Fiat, maar dat kan ook Punto of Uno zijn.
Presenteren en ook introduceren?
Het is inmiddels bekend dat de volgende Panda volledig elektrisch zal zijn en in Servië uiterlijk in het eerste kwartaal van 2024 van de band zal rollen. Op basis van de ontwikkelingen in Kragujevac kunnen we ook een inschatting maken van de daadwerkelijke lancering. Het platform is het STLA Small platform, waar in hetzelfde jaar ook de nieuwe Lancia Ypsilon gebruik zal maken. De huidige Panda uit Pomigliano d’Arco is nog niet uitgeteld intussen en zal als Hybrid op de markt blijven tot 2026. Dit om niet te grote gaten te laten vallen in de verkopen. De volgende generatie Panda is iets groter en zal een jaar later ook als XL versie op de markt komen als praktisch wonder ter vervanging van de 500L. In een derde fase verschijnt ook een opvolger van de Tipo op de markt in het C-segment. Over de hoedanigheid van dit model is nog niets bekend.
Hoop dat ie snel komt. Probleem is dat de afgelopen 15 jaar veel Italiaanse auto’s zijn aangekondigd en weinig zijn gerealiseerd. Als het een (of twee) B- klasse(rs) wordt(en), is er geen opvolger van de Panda maar van de Punto. Als Fiat echt Tesla voor kleine auto’s wil worden, is ook in de A-klasse een EV nodig.
EV’s hebben de toekomst. Gelijktijdig blijft betaalbaarheid wel een probleem. Daarom is het fijn dat de 500 mild hybrid nog leverbaar blijft maar zou er ook best een modernere auto in B of C klasse als (mild) hybride te blijven leveren. Zoals Peugeot goed doet met de 208.
Helaas is de Tipo met nieuwe motor toch vrij prijzig geworden. Ongeveer even duur als full hybrid Renault Megane. Al heeft die een minder krachtige benzinemotor. Toch zou de Tipo eigenlijk voor 30.000 goed uitgerust moeten zijn, inclusief achteruitrijcamera en automatische noodrem. Als je nu sergelijke extra’s aanklikt op de optielijst ga je richting 35000. Gelukkig doet mijn T-jet het prima 😌