Fiat presenteert de 500L in Turijn
Vandaag vond de internationale perspresentatie van de nieuwe Fiat 500L plaats in Turijn. Wij waren er bij en vertellen je morgen hoe de 500L rijdt. Intussen tonen we je vast wie deze nieuwkomer uit Lingotto eigenlijk is. Fiat ontving de pers vandaag in het Officine Grande Riparazioni (OGR), het museum en vroegere treinemplacement, waar sinds vorig jaar een tentoonstelling is te bewonderen over 150 jaar Italiaanse eenheid en de daarbij behorende industriële geschiedenis (foto onder). Een geschiedenis die grotendeels in Turijn is geschreven.
Deze locatie is niet geheel toevallig uitgekozen, want Ook wat de 500L betreft, legt Fiat een link met de ontwerpgeschiedenis van het merk. Het is vandaag dan ook niet voor niets precies 55 jaar geleden dat Dante Giacosa’s Nuova 500 in deze zelfde stad werd gepresenteerd en dat het op de kop af 5 jaar is geleden dat de huidige 500 gelanceerd werd. Fiat is duidelijk trots op het designverhaal achter de 500L, want we ontvingen ook een prachtig gebonden boekje met een rijk geïllustreerde ontstaansgeschiedenis van dit project dat onder leiding van Roberto Giolito tot stand is gekomen. In april zijn we hier ook al dieper op ingegaan, wat tevens aantoont dat Fiat van deze introductie geen kortstondige momentopname wil maken, maar dat we tot diep in dit najaar nog veel van deze auto zullen horen.
De nieuwe 500L moet een ideale mix presenteren van redelijk betaalbare en praktische niche. De ruimte van een kleine MPV en het genot van typisch Italiaans design, zonder direct te hoog in de boom te zitten. Precies volgens de lange traditie die 500 heet. Deze B-segment Fiat is 4,15 m lang (7 cm langer dan een Punto), 1,78 m breed en 1,66 m hoog, met een wielbasis van 261 cm. De subtiele rondingen hebben niet alleen een esthetische kwaliteit die goed aansluit bij de 500 en Panda, maar zorgen ook voor een lage luchtweerstand van 0.30 Cx. Als we de 500L een herhaling van de geschiedenis noemen in combinatie met de 500, dan is dit model eigenlijk de reïncarnatie van de 600 Multipla. Fiat heeft dan ook goed naar de kwaliteiten van dit oeroude concept gekeken tijdens de ontwikkelingsfase in Centro Stile. Vandaar bijvoorbeeld het ‘Cab Forward’ concept, met een erg ver naar voren geplaatste voorruit en dubbele A-stijl met tussenglas. Fiat heeft wat een aantal aspecten betreft ook weer een zeer unieke auto willen maken, die dus inderdaad net zo goed 600 Multipla had kunnen heten. Een belangrijk aspect is het zeer goede zicht rondom dankzij een groot raamoppervlak en zelfs het optioneel panoramadak van 1,5 m, wat absoluut uniek is in dit segment.
Wat de ruime keuze aan lakkleuren betreft, 11 kleuren en drie tonaliteiten voor het dak en de 16 inch velgen, past de 500L eveneens in de rijke traditie van de 500, die sinds 2007 weer succesvol overal ter wereld in het leven is geroepen. Onder de motorkap vinden we een nieuw soort TwinAir Turbo met 105 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, goed voor 145 Nm bij 2000 t/min. De top van de 500L TwinAir ligt op 180 km per uur en van nul tot honderd gaat in 12,3 seconden. De CO2 uitstoot komt op 112 g/km en de het gemiddelde verbruik zit rond de 4,8 liter per 100 km. Uiteraard is er ook de zeer gewaardeerde 1.3 MultiJet 2 16v met 85 pk een max. koppel van 200 Nm bij 1500 t/min en een top van 165 km per uur (0-100 in 14,9 seconden). Deze heeft een gemiddeld verbruik van 4,2 liter per 100 km en een CO2 uitstoot van 110 g/km. Fiat kiest ook voor de 1.4 16v Fire met 95 pk en een max. koppel van 127 Nm bij 4500 t/min en een top van 170 km per uur (0-100 in 12,8 seconden). De 1.4 16v heeft een gemiddeld verbruik van 6,2 liter per 100 km en een CO2 emissie van 145 g/km.
De versies waarin de 500L leverbaar wordt zijn Pop, Pop Star (net als de 500) Easy en Lounge. Standaard (Pop) is de in Servië gebouwde 500L voorzien van 6 airbags, in hoogte en diepte verstelbaar stuur, elektrisch bedienbare ramen voor, Dualdrive stuurbekrachtiging met ‘City’ stand, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, centrale deurvergrendeling en sleutel met afstandsbediening, in delen neerklapbare en verstelbare achterbank (40/60), voorbereiding voor audio met 4 speakers en twee tweeters, ruitenwisser achter, Fix&Go systeem. De Pop Star heeft sierstrippen op de portieren in chroom, elektrisch verstelbare spiegels, handbediende airco, en cruise control. De Easy en Lounge zijn nog rijker uitgerust met bijvoorbeeld meer esthetische keuzemogelijkheden, twee tonen in het interieur, elektrisch bedienbare ramen achter, armsteun voorin, dualzone climate control, USB-poort, B&M Bluetooth en lederen bekleding. De 500L zal ook met een uitgebreide accessoirelijn en enkele servicepakketten van Mopar beschikbaar worden. Fiat bouwt de 500L in Kragujevac en is in staat dagelijks 700 stuks te produceren. Momenteel is er nog sprake van een opstartfase want de 500L arriveert begin oktober pas in de Italiaanse showrooms, om vervolgens ook naar alle andere Europese markten af te reizen.
[nggallery id=848]
httpvh://youtu.be/xmicCGxkMPI
Leuke verschijning!
De achterkant heeft een beetje weg van de mini, wat niet zo gek is; in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw hadden veel wagens achterkanten die op elkaar leken, dus een re-design heeft dat natuurlijk ook.
Zal in elk geval een verfrissend beeld zijn op de weg, precies zoals fiat het bedoelt denk ik.
Grappig is dat ie onder bepaalde hoeken gefotografeerd meer neigt naar de originele 500, uit 2007, zie plaatje nr 12 en bij meer conventionele standpunten weer wat weg heeft van een mini.
En; je kunt er koffie in zetten: my kind of car!!!!