Fiat Powertrain presenteert nieuwe TwinAir familie
Fiat Powertrain brengt nu officieel de nieuwe tweecilinder TwinAir reeks naar voren. De opstelling bestaat vanaf vandaag uit een kwartet dat begint bij de 65 pk instapper zonder turbo en vervolgens naar boven toe wordt gevolgd door een 80 pk versie aangesloten op LPG of CNG groengas. Deze laatste debuteerde recent bijvoorbeeld in de nieuwe Panda en vormt een unieke zeer zuinige en krachtige combinatie, wat zelfs uniek is in dit segment. Vervolgens zien we een voor ons reeds oude veelgeprezen bekende met 85 pk, die we sinds 2010 kennen uit de 500 en daarna ook debuteerde op Ypsilon, Punto, Panda en MiTo. Nieuw is ook de meest krachtige 105 pk TwinAir, die we hebben kunnen ervaren in onze eerste kennismaking van afgelopen zomer met de nieuwe Fiat 500L. Alle motoren zijn aangesloten op een Start&Stop-systeem en een “Smart Alternator”, een elektronisch geregelde variabele oliepomp en een elektronisch geregelde thermostaat.
Deze schone en voldoende krachtige krachtbronnen met MultiAir2-techniek zijn een sterk wapen op het gebied van Fiat-techniek en vormen zeker niet het laatste in ‘downsizing’, dat we van Fiat de komende jaren op de markt zullen zien verschijnen. Ook op dieselgebied zit er namelijk het een en ander aan te komen, dat qua formaat nog weer voorbij de grenzen zal gaan van bijvoorbeeld de succesvolle 1.3 MultiJet2 ‘Small Diesel Engine’ van Fiat Powertrain.
Wat is het verschil dan? Deze modellen bestaan toch al?
Ja, maar ze worden nu pas markt breed ingezet.
Wat is het verschil dan tussen MULTI AIR en MULTI AIR 2?
Dat zit in die hierboven beschreven toevoegingen naast het S&S, wat bv debuteerde op de Panda.
Wanneer komt dat Multiair nu eens op grotere motoren?
het was toch ook toepasbaar en aangekondigd voor de Maserati en Ferrari blokken..?
Zit ook op 3.0 V6 en 3.8 V8 heb ik het idee.