Fiat Powertrain biedt 105 pk op benzine en diesel
We hebben ze al eerder kunnen kunnen aankondigen, maar binnenkort maken we echt kennis met Fiat’s nieuwste motoren, de 105 pk varianten van de 1.6 MultiJet 2 diesel en de 0.9 TwinAir (lees volgende maand onze review van de 500L). De diesel is uiteraard het echte nieuws en tref je binnenkort ook bij Nederlandse dealers onder de motorkap van de 500L. De meest krachtige tweecilinder TwinAir leerden we vorig jaar al kennen in Turijn. Fiat introduceert deze week officieel de turbodiesel.
Fiat garandeert dat dit blok een ultieme combinatie is van comfort, voldoende vermogen en een laag verbruik. Een aantrekkelijk alternatief dus boven de veel geprezen 1.3 MJet. Het kon nog weleens het ideale blok zijn voor in Fiat’s ‘City Lounge’ concept, de 500L. Deze slaat commercieel gezien aan en dus is de toevoeging van deze motor een welkom feit. De diesel heeft nauwelijks last van vibraties en is stil. De 1.6 MultiJet heeft een max. koppel van 320 Nm bij 1750 toeren en een top van 181 km per uur (0-100 in 11,3 seconden), wat garant staat voor een voldoende vlotte rit. Het gecombineerde verbruik komt op 4,5 liter per 100 km.
Zowel de MultiJet als de TwinAir zijn uitgerust met een handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen, respectievelijk de C635 en de C514. De tweecilinder TwinAir heeft evenveel vermogen maar andere karakteristieken. Het blok heeft een max. koppel van 145 Nm en een top van 180 km per uur (0-100 in 12,3 seconden). Het gecombineerde verbruik komt op 4,8 liter per 100 km en de uitstoot is volgens de strenge Euro6 normering met 112 CO² g/km.
Wat is er veranderd t.o.v. de 1.6 met 105pk die je in de Doblo kunt krijgen?