Fiat Pomigliano gaat voor goud dankzij hoge kwaliteit productie

wcm

De Fiat-fabriek te Pomigliano d’Arco trekt vele bezoekers deze dagen, wat alles te maken heeft met de hoogwaardige productiewijze, dat inmiddels zelfs op internationaal niveau als toonaangevend wordt gezien. We schreven onlangs al over bezoekers van binnen de Fiat-groep uit Amerika en Brazilië, maar gisteren kwam het nieuws naar buiten, dat ook fabrikanten waar Fiat mee samen wil werken de locatie nader mochten bekijken. Maar dat is niet alles, want er werd tevens bekendgemaakt dat vandaag en morgen de Japanse goeroe van het WCM-principe (World Class Manufacturing) Hajime Yamashina (foto onder) op ook weer langskomt.

wcm2

De hoogleraar en voormalig adviseur van Toyota is ongeveer een jaar geleden ook al komen kijken bij de Zuid-Italiaanse fabriek en deelde toen de zilveren medaille uit voor de productiewijze. De ietwat mysterieuze professor komt nu misschien een gouden plak uitdelen, maar niemand weet zoals gewoonlijk precies, of dat ook de reden is van het onverwachte bezoek. Yamashina begeleidt een delegatie onbekenden, dus het is ook heel goed mogelijk dat de Japanner enkel college geeft in opdracht van Fiat SpA.

De kwaliteit van de Panda en de 500L tonen aan dat Fiat erg goed bezig is op het gebied van kwalitatief hoogwaardige auto’s. Het is daarom inmiddels geen geheim meer, dat het proces zoals deze in deze fabriek nabij Napels en die in Servië wordt toegepast, model staat voor alle fabrieken van de Italiaanse firma in de wereld. Het WCM-label is niet zozeer het resultaat van een momentopname, maar een toekenning op basis van een continu proces. Er wordt daarom meerder malen per jaar gekeken naar de handhaving van de kwaliteit op het gebied van onder andere de productie zelf, het eindproduct, de arbeidsomstandigheden en milieuvriendelijkheid.

wcm3

Deel dit artikel:

8 gedachten over “Fiat Pomigliano gaat voor goud dankzij hoge kwaliteit productie

  • 20 maart 2013 om 12:40
    Permalink

    Best grappig eigenlijk….De oude AlfaSud fabriek die de Italianen zo’n ontzettend slechte naam heeft bezorgd 😳 , is nu bezig om een benchmark voor productie kwaliteit neer te zetten….. 🙄

    Beantwoorden
  • 20 maart 2013 om 13:54
    Permalink

    idd bijna geheel symbolisch, want de Sud heeft de Italiaanse roest-associatie grotendeels vorm gegeven.

    Beantwoorden
  • 20 maart 2013 om 17:41
    Permalink

    Ja dit vind ik ook zo’n bullshit verhaal in de jaren 70 roeste alles ook een Alfa Romeo. Maarja het is een Alfa dus 60 jaar later gaan we het daar nog steeds over hebben. De Alfa Sud was echt een fantastische auto die zijn tijd ver voorruit is zeker op het gebied van rij eigenschappen. Trouwens beste AutoEdizione het is overgens dit jaar dat Alfa Romeo 20 jaar geleden kampioen werd in de DTM!!

    Misschien leuk om daar een stukje over te schrijven.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 20 maart 2013 om 21:50
    Permalink

    Eén van de belangrijkste doorbraken in het tegengaan van roest was het verzinken van de carosserie. De Italianen waren vrij laat met het installeren van verzinking in hun produktieprocessen en dat was in het Italiaanse zonnige klimaat ook veel minder prioriteit dan het in onze regionen was.

    Tegenwoordig worden carosseriën van Italiaanse auto’s op dezelfde manier verzinkt als bij andere merken het geval is en is roest geen enkel probleem meer.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2013 om 07:20
    Permalink

    Alfasud even buiten beschouwing gelaten, vraag ik mij af of de alfa’s uit het noorden meer roestgevoelig waren dan bvb de duitsers. Ik heb een alfetta GTV gehad van 1978 en pas 20 jaar later heb ik een binnenspatbord en de achterruit moeten laten behandelen omdat er roestbubbels op zaten. De auto had voor de rest nergens roest en was compleet origineel.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2013 om 12:50
    Permalink

    Een weetje is dat met de alfa 155 de introductie plaatsvond van verzinkt hoogovenstaal uit Nederland en Alfa afrekende met de roestduivel. 20 jaar geleden DTM kampioen. Ik kijk nog graag de bekende filmpjes waar de vloer werd aangeveegd met alle concurentie.Top!! 😀

    Beantwoorden
  • 21 maart 2013 om 20:46
    Permalink

    @squadra: ik heb behoorlijk alfarood hart, maar dat de Sud en de sprint een bovenmatig roestprobleem hadden, is geen negatieve propaganda., maar harde waarheid. De nord modellen daarentegen roesten ook, maar niet meer dan andere merken. Zoals we allemaal weten, houdt dat roest verhaal tot de dag van vandaag stand….zelfs het eerste beeld van de 4c bij top gear ontkwam er niet aan…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.