Fiat Poland in Tychy een week dicht
Dat er over de opening van de autosalon in Parijs deze dagen een grijze gordijn van slechte verkoopcijfers hangt is niet zo verwonderlijk. Het laatste half jaar zijn de Europese verkopen nog verder teruggevallen (Fiat -19,9% sinds januari 2012) en het einde is voorlopig nog niet in zicht. Na de minder dominante autofabrikanten -zoals Fiat Group- nemen inmiddels ook de eerst grote constructeurs de nodige maatregelen. Te meer ook omdat de Chinese markt nu ook flink stagneert. Wat dat laatste betreft voelen vooral bouwers van grote auto’s zoals BMW en Daimler, dit momenteel sterk in hun portemonnee. De Europese markt is sinds begin dit jaar met maar liefst 17% gekrompen.
Fiat vaart wel bij resultaten in de VS en BraziliĆ«, waar de markten juist opleven. In Europa neemt het intussen alle noodzakelijke maatregelen om een te grote overcapaciteit te voorkomen. Dat blijft niet alleen beperkt tot Italiaanse fabrieken. Zo heeft Lingotto nu ook besloten om de grote productielocatie in het Poolse Tychy een week stil te leggen. Deze locatie is erg afhankelijk van de Europese markt (98%) en voelt de crisis dus goed. De Fiat 500, Panda Classic, Lancia Ypsilon (foto’s) en Ford Ka rollen hier van de band. Ook andere producenten zien zich de komende tijd gedwongen om meer onderbrekingen in te lassen wat de productie betreft.