FIAT Pandina, Grande Panda en… Pandissima?

Kleine, grote en giga.

Geen Grizzly of Orso, maar Pandissima gaat FIAT’s tegenhanger van de Citroën C3 Aircross en Opel Frontera waarschijnlijk heten. Een zevenzitter waarvoor aanvankelijk de naam Multipla werd gereserveerd. Maar dat zal voor een later stadium zijn, verklaarde CEO Olivier in een recent interview. Pandissima is een naam die men intern ook logisch en goed vindt klinken, verklaarde de Fransman aan een Spaanse bron. Logisch omdat de Pandina en Grande Panda ook bestaan. Het maakt de Panda-familie compleet. Toch kan het ook ietwat verwarrend zijn allemaal voor de argeloze consument. Pandina staat op de vorige generatie Panda. Deze in Italië geproduceerde kleine vijfdeurs krijgt overigens uiteindelijk een opvolger vanaf 2029. Nu is de nieuwe Grande Panda tevens officieel vaandeldrager van de oernaam Panda. Dat staat immers groot op de auto. De Grande Panda wordt as we speak volop uitgerold over de markt. In Italië staat inmiddels zelfs een extra aantrekkelijke ‘Business editie’ van de Hybrid klaar om de leasemarkt te bestormen. De orders lopen in korte tijd flink op tot boven de 20.000. In de Servische fabriek waar ook de Citroën C3 nu van de band rolt, schijnt men de vraag nog niet goed aan te kunnen. Er wordt extra personeel uit Melfi ingevlogen dat momenteel toch weinig te doen heeft.

De nieuwe Opel Frontera heeft als instapper al veel weg van een FIAT ‘Pandissima’.

Multipla als toekomstig topmodel?

Bij het horen van de naam Multipla wordt over het algemeen veel honend gelachen in de wereld. Dat heeft natuurlijk te maken met de eerste serie van het model dat in 1998 debuteerde. FIAT spreekt er echter met veel respect over. Ook de allereerste 600 Multipla uit 1956 vormde een bijzonder en innovatief ontwerp. Olivier François zegt dat hij voorstander is van een nieuw concept met dezelfde kernwaarden. Hij pleit er naar eigen zeggen voor om in het C-segment uiteindelijk weer een nieuw uniek ruimtewonder te brengen met het merk FIAT. Een model dat zich overigens flink zal onderscheiden van equivalenten uit de Stellantis groep. Maar dat is nog toekomstmuziek voorlopig. De lange versie van de Grande Panda op het verlengde Smart Car platform wordt intussen binnenkort gepresenteerd. Dan zullen we zien of deze ook inderdaad Pandissima heet. Er komt als alles goed gaat ook een sportiever ogende Fastback variant van op de markt en een pick-up.

Een conceptueel voorstel van Centro Stile FIAT uit 2024 voor een Fastback variant van de ‘Pandissima’.
Deel dit artikel:

3 gedachten over “FIAT Pandina, Grande Panda en… Pandissima?

  • 18 april 2025 om 21:14
    Permalink

    Lijkt mij inderdaad verwarrend, al die Panda’s. Bovendien is er maar een origineel, dus laat die naam lekker in z’n waarde. Lijkt mij beter om wat nieuws te verzinnen. Die concept car ziet er trouwens nog steeds goed uit, zou mooi zijn als het productiemodel daarop lijkt.

    Beantwoorden
  • 18 april 2025 om 22:00
    Permalink

    De 1ige echte Multipla🤗 = die met de dolfijnen snuit + verstralers, met z’n te gekke indeling👾. Pr8ig concept👍

    Beantwoorden
  • 18 april 2025 om 23:21
    Permalink

    Fiat gaat nu naar twee lijnen, de Panda en de 500. Met afgeleiden die wat groter of kleiner zijn met net andere naam. Ik hoop dat dat werkt, maar ik vind het jammer. Het is ook kwestie van smaak maar de Punto, Bravo en Tipo vind ik als vorm veel mooier. Zou de 600 als die niet was vormgegeven als 500 maar als wat gemoderniseerde Tipo niet veel succesvoller zijn geweest? Tot nu toe heb ik hele autocarrière Fiats gekocht maar dat wordt minder vanzelfsprekend. Gelukkig geen haast, mijn Tipo houdt het nog wel een tijdje uit, en gelukkig is er nog Alfa Romeo en misschien straks ook een maat grotere Lancia.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.