Fiat Panda update onderweg
Er valt nog niets te zien aan deze drastisch ingepakte Fiat Panda, maar het toont in ieder geval aan dat men in Lingotto werkt aan een milde update voor haar succesnummer. Onlangs hebben we nog in een uitgebreide impressie aangegeven dat dit eraan zit te komen voor de nummer 1 volksauto van Italië. In Genève of later dit jaar te Parijs, zien we de update waarschijnlijk debuteren, die in detail vrijwel zeker optische gelijkenissen zal hebben met de Tipo en de vernieuwde 500. In het interieur zien we vast wat aanpassingen die de consument anno 2016 wat meer het gevoel moeten geven, dat het om een nieuwere generatie Panda gaat. Volgens de leidinggevenden bij Fiat is de milde facelift, niet de enige vernieuwing die we kunnen verwachten voor de kleine vijfdeurs van Fiat.
De Panda heeft in 2015 een verkooptoename van maar liefst 21% geregistreerd. Dat terwijl het debuut alweer vier jaar achter ons ligt.
Ik hou mijn hart vast want meestal zijn facelifts bij fiat een stap achteruit. Dat is natuurlijk het probleem als je modellen bij de start al mooi doordacht zijn. Hoe moet je dat dan nog verbeteren. Met een saaie duitser of japanner is dat veel makkelijker…
Er is een Kans dat de Facelift/restyle zal resulteren in de “Nuovo Panda Evo”.
Ook is het goed mogelijk dat er een nieuwe basis motor gaat komen in de vorm van een GSE (Global Small Engine) 1.0ltr 12v 3 cilinder motor met 80 pk en 98 Nm koppel.
Deze motor zou dan zowel de 69 pk 1.2ltr FIRE als ook de turboloze 60/65 pk TwinAir motor vervangen.
De volgende stap in het motor programma zou dan de 105 pk TwinAir Turbo motor zijn.
Verder zal het Uconnect Multi Media systeem zijn intrede maken in het interieur van de Panda.
Het zou ook mogelijk kunnen zijn dat er nieuwe ge-restylede bumpers en verlichting toegepast gaan worden.
Tevens kunnen er nieuwe interieur en exterieur kleuren verwacht worden.
http://36.media.tumblr.com/7a7084b504efe2a738b20040f3dc3ae3/tumblr_o10kbtUGqY1rn9xfdo1_1280.jpg
Als je naar de geschiedenis van introducties van motoren kijkt, dan zie je dat men altijd in kleine getallen begint. Multi-air werd bijvoorbeeld eerst geïntroduceerd in de Mito en de eerste auto met een Twinair was de 500, maar niet als instapmotor zoals het nu is, je moest er flink voor bijbetalen.
Daarmee kun je ook verwachten dat de nieuwe motoren aanvankelijk in kleine getallen geïntroduceerd worden. Als de GSE op de Panda beschikbaar komt, verwacht ik ‘m niet als basismotor.
In dat geval zal deze atmosferische 3 cilinder GSE 1.0ltr 12v motor nog niet in deze Panda komen.
Want als vervanger van de TwinAir Turbo zie ik niet gebeuren.
Verder moet ik zo’n turboloze 3 cilinder niet hebben, er is geen fatsoenlijk koppel aanwezig, het is nog minder dan bij de 1.2 8v Fire.
Een 3 cilinder 1.0ltr 12v MultiAir Turbo motor zal er de komende jaren nog wel niet komen.
De grote vraag blijft of de facelift/restyle een snellere Panda versie oplevert.
Ik denk dan minimaal aan een 105 pk TwinAir, maar eigelijk nog meer aan bv een 120 pk, 1.4ltr MultiAir Turbo.
Er waren plannen om een Lancia Ypsilon HF in het programma te nemen met de 120 pk 1.4ltr MultiAir Turbo motor, maar verder dan een testmule is het niet gekomen.