Fiat Panda MY2021 update met Sport en City Life edities
Rationele verjaardag.
Fiat houdt het uiterst bescheiden gedurende de alweer 40ste verjaardag van de Panda. We zien een milde update om de waan van de dag weer aan te kunnen… alhoewel. De panda is met een duizelingwekkende 13.199 eenheden in de maand september, nog altijd de absolute nummer 1 van Italië en voelt de jaren dus nauwelijks. De ultieme volksauto van Fiat laat de VW Up! met maar 1325 verkochte exemplaren bijvoorbeeld ver achter zich. Omdat de Panda als hybride zeer aantrekkelijk in de markt ligt, verkoopt de kleine vijfdeurs uit 2012 beter dan ooit.
Verjonging met de Sport.
Fiat heeft de afgelopen tijd met haar economisch aantrekkelijke modellen de ‘starters’ op de markt willen aanspreken met het ‘Sport’ label. Het gaat daarbij uiteraard alleen om de looks. De Panda Sport is uitgerust met een pakket van stoere velgen (16 inch) en tinten. De achterlichten herkennen we van de Cross (afbeelding boven). Deze laatste is overigens ook geüpdatet en blijft in onze ogen de meest begerenswaardige Panda, vooral de 4×4 (de City Cross is een 4×2). Merkliefhebbers die hunkeren naar de tijd dat de 100 HP werd geïntroduceerd komen er dus een beetje bekaaid vanaf. De Panda Sport is er ook in mat grijs (Grigio Opaco) wat een nieuw kleurtje is (evenals Blu Ceramico, hierboven op de Cross te zien). Het Pack Pandemonio (ode aan de 100 HP uit 2006) maakt je illusie van een sportieve auto nóg completer en bestaat uit rode remblokken en getint glas.
Hippe ‘City Life’ stadsauto.
We herinneren ons nog goed dat Fiat ‘My Life’ edities introduceerde van de Punto en de Panda. Mooi uitgevoerde instapmodellen voor weinig geld. In de nieuwe Panda City Life zien we eigenlijk een vervolg op dit idee. Van deze versie zal Fiat naar verwachting veel exemplaren op de weg gaan zetten. Het volledige Panda gamma staat nu in de showroom als Mild Hybrid met 1 liter 3 cilinder Firefly van 70 PK (51,5 kW). In het interieur valt de 7″ Touchscreen met Apple CarPlayTM/Android AutoTM op. Deze lijkt er wat met een spuit op te zijn gekit, maar Fiat heeft hiervoor de centrale luchtventilatie moeten verplaatsen, dus had het in werkelijkheid wat meer voeten in aarde. Het ververste Panda-gamma is nog niet met nieuw FIAT letterlogo uitgevoerd. Lingotto reserveert dat waarschijnlijk voor meer drastische updates en volledig nieuwe modellen.
Jammer enkel met Mild Hybrid. Iets pittiger was mss welkom. Al zou ik graag eens weten hoe dat rijd, zo een mild hybridje.
Mag hopen rode klauwen i.p.v. blokken.
Deze auto leeft alleen nog dankzij Italie. Er zijn tal van betere (lees modernere) alternatieven te koop, met name uit Korea. Jammer, maar voor de o.a. de Nederlandse markt zullen deze uitvoeringen weinig uithalen.
Heel veel auto’s die je ziet rijden bestaan bij de gratie van 1 markt…
Ja, bv de Audi TT is er ook nog steeds omdat hij zeer goed verkoopt in de UK, maar daar komt ook een einde aan.
De Panda is Europa wijd de best verkopende A-segment auto met Italië voorop.
Door het gebrek aan fatsoenlijke motoren is er uit deze generatie veel minder gehaald dan bij bv de 169.
Veel mensen wilde niet de TwinAir motoren hebben en de geweldige 1242cc FIRE Motor met 69 pk en 100+ Nm is niet de rapste, maar rijd wel goed.
Dat Mild Hybrid systeem hadden ze gewoon al 2-3 jaar geleden op de 1242cc FIRE motor moeten schroeven, dan had je een geweldige Hybrid motor gehad.
Dan was die hele 3 cilinder motor niet nodig geweest.
Nu zal de Panda ook geen zoden aan de dijk zetten met zo’n armzalige 3 cilinder.
Misschien dat de nieuwe 1332cc 4 cilinder Mild Hybrid motor met 101 pk nog toegepast gaat worden.
Voor de Panda Sport hadden ze de 120 pk 3T Firefly motor van stal moeten halen, Er zijn meer dan genoeg A-segmenter’s met een 3 cilinder Turbo motor.
Nu lopen veel kopers van A-segment auto bij de concurrentie naar binnen.