Fiat Panda in Europese top tien dankzij verkoopstijging
De top tien in Europa over de afgelopen maand en tien maanden, is een ranglijst van lichtpuntjes in zwaar weer qua verkoopklimaat. De markt kromp met 12,1% in oktober. Internationaal bureau voor de statistiek Jato Dynamics komt met de cijfers. Daarin valt op dat de populairdere modellen van ons continent vaak gebouwd worden door een fabrikant, die te maken heeft met sterk dalende verkoopcijfers en problemen met het op gang houden van de fabrieken.
De Fiat Panda staat op tien en is met positieve cijfers de ranglijst binnengekomen. In oktober werden er 17.377 stuks verkocht wat staat voor een stijging van +23,9%. VW begeeft zich in een gebalanceerde situatie met de Golf op nummer 1. Toch heeft de populairste hatchback met een daling van -12,1% te maken. Zo hebben op de Fiat Panda (en de Nissan Qashqai) na alle modellen in de top 10 verlies geleden. Ford is nummer twee met de Fiësta (-1,1%), maar is wel een producent die te maken heeft met fabriekssluitingen zoals die in Genk. De Belgische fabriek sloot vorige maand op dramatische wijze de hekken. Renault ziet ondanks dat de lancering van de nieuwe Clio een afname van -2% op dit model.
Geen echte reden tot feest dus ondanks dat we zien dat de Panda vooral op de Italiaanse markt sterk groeiende is. De Punto levert bijvoorbeeld in en daarom moet de fabriek in Melfi op 17 december en van 21 december tot 13 januari dicht. Alle 5000 werknemers zitten dan thuis. Fiat kiest momenteel bewust voor het uitstellen de opvolger van de Punto.
De prestaties van Fiat in Brazilie genoemd in een ander artikel vind ik indrukwekkend. Maar wat in dit artikel staat is wel heel vergezocht: eigenlijk staat er dat de Panda de nummer 10 van Europa is omdat klanten de Punto links laten liggen. Ze wijken dus uit naar een kleinere, goedkopere auto waarop Fiat minder verdient. Dat is geen goed nieuws, evenmin als het uitstellen van de introductie van een nieuwe Punto, omdat je de komende jaren veel huidige Punto rijders ziet vertrekken naar andere merken.
En dat zie je dus ook precies bij alle andere merken wat hun modellen betreft. De Polo verliest keihard op de Up bv.
Ja, met dat verschil dat al die andere merken, inclusief VW, hun verouderde modellen gewoon vervangen terwijl Fiat in 2013 en 2014 steeds verder achterop raakt met een volkomen verouderd modellengamma. Met alleen de Panda redt Fiat het in Europa niet. Ik blijf twijfelen aan de strategie van Marchionne om in Europa niet te investeren en zich voorlopig alleen op andere markten te richten. Ooit (2016?) zal hij zich gaan richten op herstel in Europa en dan hebben de bestaande Fiatrijders hun Fiat al lang ingeruild voor een ander merk. Hij moet dan bij nul beginnen en dat is veel moeilijker dan te werken aan behoud van je klanten door nu alvast met nieuwe modellen te komen. Kijk maar naar Lancia, die geen enkele Delta klant meer over had toen de nieuwe Delta in 2008 kwam. Of Alfa met de Guilia straks, geen 159/166 rijder meer over.
O jee gaan we VW wéér vergelijken met Fiat als het om verkoopkracht gaat?!? Vergelijk het maar met PSA of Renault en dan zie je juist dat ze gelijk hebben met hun modelpolitiek! 🙄
@Lancia4ever,
Troost je met de gedachte dat het allemaal hypothesen suggesties en veronderstellingen zijn.
Een feit is, is dat zolang Marchionne zijn beleid niet nader toe licht dan wat hij laat zien en horen, hij daar genoeg redenen voor heeft.
Als dat inhoudt uitstel van modellen-vernieuwing, bij Fiat, Lancia en AR, hij daar denk ik met al zijn executives, goed over na heeft gedacht. Dus mag je er misschien wel van uitgaan, dat wat wij niet weten, wellicht ook niet in zijn strategie past dat wij dat weten.
En nadat hij giga-succesvol, Chrysler weer op volle toeren heeft draaien, snap ik nog steeds niet dat er forum-leden zijn die menen deze man van advies te moeten voorzien, met betrekking tot zijn modellen-politiek, die louter en alleen geschoeid is op eigen emotie en voorkeur, heel bijzonder…