Fiat Panda Hybrid Fuel Cell: experiment 1.3
Reeds in 2003 en 2006 zag de wereld een experimentele Panda verschijnen op waterstof in de vorm van de Panda Hydrogen. Sinds gister stond daar plotseling een nieuw en derde experiment met nul komma nul uitstoot met Panda body op de Battery Show van San Jose in Californië. Nu is een Fiat op Amerikaanse bodem steeds minder bijzonder en een Fiat met weinig uitstoot al helemaal, maar eentje die de atmosfeer helemaal niet aantast des te meer.
Het Fiat onderzoekscentrum in Turijn (Centro Ricerche Fiat SpA) en het Amerikaanse Quallion zijn verantwoordelijk voor deze proef met de naam ‘Panda Fuel Cell Hybrid’. De auto wordt aangedreven door Lithium Ion batterijen (met Matrix en HAM technologie van Quallion) die op hun beurt daaraan parallel worden opgeladen door een nieuwe groep brandstofcellen van Nuvera.
Overigens kwam dit rijdende laboratorium al voorbij op de Challenge Bibendum 2010 in Rio de Janeiro, Brazilië. Op dit evenement werd het bereik, vermogen en de veiligheid van de batterijen van Quallion aan de tand gevoeld. Het hart van de Fuel Cell bestaande uit voor ons iets te technische componenten, komt op naam van CRF SpA.