FIAT Panda gaat verder onder de naam ‘Pandina’
FIAT Panda wordt Pandina.
Een snel ouder wordend model dat nog mag blijven meedoen met een nieuwe naam. Dat gebeurt niet vaak, maar voor de FIAT Panda gaat dat wel gelden. Deze zal namelijk na de presentatie van de ModelYear 2024 dit voorjaar (11 juni 2024) door het leven gaan als Pandina (kleine Panda). Opmerkelijk, vooral als je bedenkt dat aan de buitenzijde erg weinig zal veranderen. Zelfs het logo op de voorzijde niet zoals het nu lijkt. Maar FIAT heeft dit eigenlijk altijd gedaan, want toen het knappe karretje uit Pomigliano d’Arco in 2012 het levenslicht zag, bleef ook de Poolse voorloper nog een tijdje in de handel met de toevoeging ‘Classic’. De Pandina dankt z’n naam aan het feit dat de opvolger met Frans-Italiaans DNA stukken groter zal zijn. Leuk feitje in het plaatsje Pandino wordt jaarlijks een Panda-meeting gehouden. Daar kun je straks dus Panda’s én Pandina’s tegenkomen.
Aanpassingen in verband met EU-regelgeving.
De Pandina is vooral onderhuids een nieuwe auto, want in verband met de huidige veiligheidseisen zullen systemen als ADAS voortaan aanwezig zijn. Binnenin valt bij het zien van de eerste foto’s van een testmodel het compleet nieuwe stuur al op. Wat ook ‘opvalt’ is dat we de Pandina steeds zien met het (knappe) uiterlijk van de City Cross. Dat is al een tijdje het basisuiterlijk van de Panda (Hybrid), macht je dat ontgaan zijn. De discrepantie tussen de Pandina en diens opvolger is groter dan ooit. Daarom mag deze voor FIAT strategisch belangrijke auto nog minstens 2 jaar in de handel blijven. Iets wat veel Punto liefhebbers ook liever hadden gezien toen in 2018 de productie stopte. Helaas kwam deze er niet en verloor FIAT vooral op de Italiaanse markt een deel van haar marktaandeel.
Pandina? Is het 1 april of zo?
NB Dood- en doodzonde dat de ‘oude’ Ypsilon niet meer wordt geproduceerd. Wat een discontinuïteit. Tergend irritant en dom komt dit over.
Eens de Yp is een topper
Ik vind de Yps eleganter en mooier afgewerkt. Gelijktijdig wordt de Panda twee keer zoveel verkocht en niet alleen in Italië. Het aanpassen aan nieuwe eisen kost geld en dat verdien je met de omzet van de Panda sneller terug. Dus als een van de twee overblijft, dan logisch dat het de Panda is. Daarbij is Lancia het toonbeeld van modern en innovatief en daar past 15 jaar oude techniek minder bij. Jammer is het zeker, al is het alleen al omdat deze Ypsilon in z’n eentje heeft voorkomen dat de stekker uit Lancia werd getrokken.
Leuk hoor die nieuwe Ypsilon. Maar voor mijn oude Platinum betaalde ik €21.000, nu zou ik al minimaal €38.000, zeg €41.000 neer moeten tellen. Want vergeet de kleur-, cruisecontrole- kunstleer- en afleveringsprijs niet. Aardige meerprijs dus én voor de huidige krijg ik nix terug ….
Toch nog maar ff wachten?
Het lijkt me niet meer dan logisch dat als er een opvolger komt, het oude model verdwijnt (Ypsilon). Dat de oude Panda nog even blijft is om de schok op te vangen dat de nieuwe straks anderhalf keer zo duur en groot zal zijn.
Een ‘oude’ Ypsilon start bij 17.650 euro en de nieuwe Ypsilon is er vanaf 39.500 euro. Ruim 100% duurder. Dat zijn 2 totaal verschillende auto’s uit verschillende segmenten met andere klanten. Lancia (Tavares, Stellantis) heeft dus lak aan de huidige -veelal vrouwelijke- clientèle. Net als eerder Marchionne ook Lancia vergooide met die Chrysler-Lancia’s. L’histoire se repête, voor onze Franse kijkers. PS Er komen goedkopere modellen van de nieuwe Ypsilon ook met brandstofmotoren, maar de prijsverhoging zal desondanks minimaal 10.000 zijn. Veel te veel.