FIAT Panda en Multipla hebben straks veel gemeen
Betaalbare Panda en ‘Pandone’.
Een kleinere en grotere versie, zou zou je respectievelijk de volgende FIAT Panda en de toekomstige FIAT Multipla kunnen typeren. Ze hebben straks veel gemeen. Ten eerste het zogenaamde ‘Smart Car platform’ waar Stellantis gebruik van maakt. Feitelijk STLA Small waarop maar liefst 7 kleinere elektrische auto’s zullen worden gebouwd. Ten tweede het economische concept; De Multipla zal net als de Panda in grote mate configureerbaar worden, vooral van binnen.
Samen met Citroën.
Op deze manier zal de vijfdeurs Panda in basis minder dan 20.000 euro moeten kosten en de Multipla minimaal 25 mille. Deze laatste wordt een betaalbare 7-zitter die in de Marokkaanse fabriek te Kenitra van de band zal rollen. Intussen zal de verwantschap met Citroën’s varianten groot zijn. De FIAT Panda deelt veel met de onlangs gepresenteerde Citroën ë-C3 en de FIAT Multipla gaat hetzelfde doen met de volgende C3 Aircross. De Italiaanse en Franse producten vormen straks een sterk gezamenlijk front op de nog te bestormen markt van meer betaalbare elektrische auto’s. De Multipla wordt circa 4,3 meter lang en debuteert in 2025. Intussen zal de nieuwe Panda volgend jaar van start gaan.
Klasse! De Multipla was n prima👍 auto & de Panda = dat nog, mits ook 4×4!
Wat zien de dasboards/ interieur er tegenwoordig verschrikkelijk lelijk uit..geheel kaal interieur, totaal geen luxe uitstraling en geen sfeer!! Wat een vreemde ontwerpers tegenwoordig en ze apen elkaar nog na ook . Nee het wordt er niet mooier op!!
Eens al vind ik het dashboard van de Fiat 600e nog een mooie mix tussen klassiek en modern. De afbeelding hier zegt niet zo veel. Bij showmodellen gaat het vaak om extreme vormen. Wel zal de auto, zeker in basisuitvoering, gebouwd zijn op simpel en kostenbesparend.
Heb beide versies van de Multipla gehad. Nooit zo’n praktische auto gehad en ik vond hem ook niet lelijk. Altijd gefantaseerd over een cabriolet uitvoering, dat zou toch fantastisch zijn?
Had d’r 3 van de 1ste uitvoering 1.9 jtd, de dolfijn, veel plezier👏 & sch..t aan wat n ander d’r van vond. Als iemand m mee had gehad, vonden ze t n handige☝ auto, maar wel apart🤭!
13 jaar Multipla gereden, een mooi tijd mee gehad
Je gaat hem pas mooi vinden als je daar écht de moeite voor neemt en je niet beïnvloeden door pers, bladen, kenners enz.
Klopt helemaal, van 2002 tot 2014 Multipla in 3 verschillende uitvoeringen gereden!👏 Pr8ige auto, voor liefhebbers & g1 na-lopers. De FIAT Multipla was n auto voor kenners🤔 & no-nonese publiek👍
Het dreigt geen Panda te worden. Een soort Tipo hatchback. Het ontwerp van Giorgetto Giugiaro is niet meer herkenbaar. Ook niet figuurlijk. Te laag, te breed en iets te lang. Ook te serieus. De Panda “with the big bumpers” (zie YouTube) is niet meer.
Ik kan de reclame van Fiat met de ‘big bumpers front and back’ niet meer vinden. Ander merk? Heeft iemand een link?
Wel de Nederlandse reclame ‘Met de Fiat Panda lach je iedereen uit’ (1983 en 2e versie uit 1987). Ook leuk.
De iedereen uitlachen was de meest geslaagde Fiat reclame die ik me kan herinneren. Die reclame met big bumpers kan ik me niet herinneren. Was dat ook Panda 1? De nieuwe, als ie inderdaad Panda gaat heten, zal lijken op de Centoventi en veel minder op de originele Panda. Maar zal vast designelementen hebben van de originele, misschien in dashboard, stoelen of achterlichten.
Lijkt wel moderne kunst. Erg mooi.