Fiat Panda editie 2016 lichtjes anders
Een succesnummer als de Fiat Panda behoeft ook na vier jaar geen grondige veranderingen. Daarom is de editie 2016, die nu pas op de markt debuteert, esthetisch gezien dezelfde goed ogende en handige kleine vijfdeurs met minstens 14 opbergvakken in de cabine. Er zijn enkel twee nieuwe kleuren om uit te kiezen en binnenin is in detail qua materiaal gebruik her en der iets aangepast, dat enkel voor het getrainde oog waarneembaar is. De nieuwe tinten zijn Rosso Amore (foto), die twee bestaande rode lakkleuren zal vervangen, en Grigio Colosseo. Het enige dat op het dashboard zal opvallen is de nieuwe U-Connect Radio met schermpje (te koppelen aan je smartphone en de bijbehorende app) en het ietwat aangepaste stuurwiel (met nieuw chromekleurig opengewerkt element onder het centrale deel).
Ook is er een nieuw design voor de bekleding van de stoelen beschikbaar en de achterbank is voortaan in twee delen neerklapbaar. Er is eveneens een nieuw soort 14 of 15 inch aluminium velg beschikbaar, maar volgens de Italiaanse configurator, is deze enkel op de lokale speciale editie Panda Azzurri te krijgen. Ook zien we nieuwe wieldoppen. Motorisch is er geen nieuws en zal de Panda nog altijd geproduceerd worden met de viercilinder 1.2 Fire (69 pk), de 0.9 tweecilinder turbo (85 pk en ook op gas) en de 1.3 MultiJet diesel (95 pk).
Wat een geluk dat hij niet ingrijpend is veranderd. Italiaanse auto’s zijn meestal van in het begin al uitstekend ontworpen zodat een latere facelift meestal geen vooruitgang is.
Het blijft een prachtig, handig ding…
Gelukkig doet Fiat niet mee aan de trend om bij elke facelift het zogenaamde ‘familiegezicht’ van het laatst gelanceerde model klakkeloos te kopiëren, zodat alles op elkaar gaat lijken.
“viercilinder 1.2 Fire (69 pk)” Dat ze dit blok toch nog steeds wel aan de eisen kunnen laten voldoen. Alle andere zijn inmiddels vervangen door nieuw ontwikkelde blokken waarvan het verlies van de Busso zeer betreurenswaardig is en blijft.
Met de nieuwe 2.9V wat een prachtig blok is als je kijkt naar wat hij aan power levert is hij mijlen ver weg bij de prachtige 3.2. Als je nu een Giulia Q koopt trek je niet vol blijdschap de kap open want wat je dan ziet is een laag plastic waarbij ze dachten een paar verchroomde streepjes volstaat wel i.p.v. die mooie glimmende inlaat buizen en kleppen deksels met mooi opschrift “Alfa Romeo” “GTA 3.2 V6”.
@BePa
Dat wilde ze wel. Met de Punto EVO wilde ze de prachtige punto neus voorzien van een 500 chrome snor ik zoek nog steeds iemand om de bumper er af te reiden en er een 2012 bumper voor terug te laten plaatsen. Bij de 500 staat het bij de Punto deed het zwaar afbreuk aan het ontwerp wat ze gelukkig ook zelf hebben ontdekt en hersteld hebben bij de daar op snel volgende face lift.
De Busso Sei Cilindri is en blijft een icoon van een motor maar werd wel oud. Coshworth wilde de motor verder door ontwikkelen maar FIAT wilde dit niet omdat ze de deal met GM hadden voor de Holden v6. Deze was een stuk goedkoper en had met directe brandstof inspuiting 260PK ik vond het een draak van een motor wilde helemaal geen toeren maken en klonk helemaal niet zoals de sound van de Busso. Dit was vlak voor Sergio Marchionne kwam ik denk dat hij de motor had willen redden maar dan had er wel flink aan gewerkt moeten worden om veel meer power eruit te krijgen. De Martinelli 2.9 V6 Biturbo is ook echt een hele mooie motor er word trouwens nog gewerkt aan het geluid. Alle auto testen op youtube zijn voor serie auto’s met de hand gemaakt. En de QV is niet de aller snelste Alfa Giulia QV er gaat nog een snellere uitvoering komen met rond de 550PK maar dat zal afhangen van het succes van de Giulia!
Wel jammer dat ze geen led verlichting in DRL gezet hebben
Ach die LED hype mag van mij ook wel een tikkie minder dus daar kan deze Panda nog prima zonder.. 😉