Fiat Panda Cross klaar voor Europees marktdebuut
De nieuwe Fiat Panda Cross is af en is een lust voor het oog. Na de presentatie in Genève, maakt Fiat zich nu op voor een lancering op de Europese markt aanstaande september. Zoals we al vaker hebben geroepen op deze site, klopt het basisconcept van de Fiat Panda tot in elk detail. De enigszins spartaanse maar toch ook zo slim en mooi uitgevoerde vijfdeurs Fiat, heeft op vele fronten een winnaarsmentaliteit. Dat leent zich dus ook goed voor smeuïge toevoegingen volgens de aloude traditie van vierwielaandrijving. De gewone Panda 4×4 is al een echt hebbeding vonden wij, wat ook terug is te zien in de successen op markten waar de straten vaak wat steiler zijn dan bij ons. De nieuwe Cross is er voor wie het compacte Off-road karakter nog een vleugje meer Italiaanse flair mag hebben.
Vooral aan de voorzijde is de kleine SUV direct te herkennen, evenals zijn gelijknamige voorganger uit 2006. De bekende vormentaal (‘Squircle’) van de Panda, kent hier zijn meest opvallende evolutie met de opvallende aluminiumkleurige beschermplaat als absolute eyecatcher. Kijken we naar de zijkant dan vallen de naamindicatie in de sideskirt en de speciaal voor dit model ontworpen 15″ velgen en dakrails op. Een klein maar evenzo uniek detail is de bedieningsknop in het interieur waarmee afhankelijk van de soort ondergrond, de verdeling van de hoeveelheid koppel over de vier wielen kan worden ingesteld in de drie standen Auto, Off-road en Hill Descent Control. De eerste optie spreekt voor zich evenals de tweede waarbij het slimme Electronic Locking Differential (ELD) in werking treedt. De laatste optie HDC (Hill Descent Control), is erg handig bij extreme afdalingen. Het voertuig blijft dan veilig en automatisch op constante snelheid onder de 25 km per uur. HDC is onderdeel van het ESC-systeem. De Panda Cross gaat de markt op met 1.3 MultiJet en 0.9 TwinAir Turbo. Deze laatste heeft zes versnellingen, waarvan de eerste extra kort is.
[nggallery id=1052]
Leuk ding!