Fiat Panda 4×4 klaar voor autosalon van Parijs
Fiat presenteert vandaag in aanloop naar de autosalon van Parijs in september, alvast de Panda 4×4. Na de premature onthullingen bij Oostenrijkse en Zwitserse dealers (foto onder), volgen nu dan eindelijk alle officiële plaatjes en gegevens. De Panda 4×4 heeft de volgende maten; 368 cm lang (das drie meer dan de de standaard Panda), 167 cm breed (eveneens drie meer) en 160 cm hoog (vijf meer dan het voorwielaangedreven basismodel). De wielbasis is uiteraard hetzelfde met 230 cm.
Uniek aan dit model zijn de hertekende bumpers met zwart en aluminium-kleurig kunststof, de stootstrips met reliëf-logo op de zijkanten en enkele nieuwe kleuren voor exterieur en interieur, te weten het stijlvolle metallic-groene ‘Verde Toscana’ (foto’s) en het meer gewaagde pastel-oranje ‘Arancio Sicilia’. De laatste zagen we al eens voorbij komen op een scoop-foto die in Napels werd gemaakt. De stoelbekleding heeft een eigen design in drie tinten en de middenconsole heeft een nieuw opbergvak. De groene 4×4 is leverbaar met nieuw tonen voor het dashboard inclusief het ‘Verde Toscana’.
Zoals we al eens vertelden heeft de Panda 4×4 onderhuids een elektronisch geregeld permanent aandrijvingssysteem op alle vier wielen met twee differentiëlen. De elektronische regelaar verdeelt de hoeveelheid koppel tussen de beide assen. De stabiliteitscontrole is in handen van het Electronic Locking Differential. Deze helpt je zo vlot mogelijk in beweging te komen op een helling en simuleert het effect van een mechanisch automatisch blokkerend differentieel. Deze kun je handmatig activeren onder de 50 km per uur en gaat hand in hand met kortere verzetten van de transmissie.
De Panda 4×4 is standaard voorzien van Start&Stop en is leverbaar met de 85 pk 0.9 TwinAir Turbo en 1.3 MultiJet II diesel met 75 pk. De nieuwe generatie Panda 4×4 op benzine, biedt 40% meer koppel dan de oude met 1.2 motor. De diesel heeft 30% meer koppel dan z’n oliegestookte voorganger. Opnieuw heeft de Panda 4×4 een McPherson opzet van het veersysteem voor en een semi-onafhankelijke De Dion lay-out met typisch frame voor de achteras. De voorloper had tussen de achterwielen een minder comfortabele meer starre (en zwaarder) klassieke opzet met dubbele draagarmen.
Behalve standaard ESC en ELD heeft de Panda 4×4 ook sowieso CD/MP3 speler, titanium-kleurige 15 inch lichtmetalen velgen, elektrisch verstelbare zijspiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening en hoofdsteunen achter.
Naast de 4×4 neemt Fiat ook de nieuwe Panda Natural Power (waar we vanmorgen al over schreven) en de Panda Trekking mee naar Parijs. Deze laatste is uiteraard voorzien van het bekende Traction+ systeem en lijkt in grote mate op de vierwielaangedreven variant.
[nggallery id=858]