Fiat Palio na 22 jaar met pensioen
De Palio is niet langer een onderdeel van het spectrum dat Fiat heet. Z’n voorloper, de Mille/Duna (1985-2000), was gebaseerd op de succesvolle Europese Uno, en waren pas in tweede instantie voor Brazilië bedacht, maar met de Palio (of Siena zoals de sedan heette) had Fiat direct deze grote Zuid-Amerikaanse markt op het oog en waren er bovendien voor ook serieuze mondiale plannen. De Chinese markt moest bijvoorbeeld eindelijk serieus bespeeld gaan worden via dit model, dat daar als Fiat Perla door het leven zou gaan. Fiat kwam echter steeds meer in de problemen als concern dus het idee van een ‘wereldauto’ kwam nooit goed uit de verf, ook al is de Palio ook in ander gebieden zoals India, Turkije, Marokko en Rusland geleverd en zelfs geassembleerd.
In Italië en ook in ons land had de stationwagon genaamd Palio Weekend verkooptechnisch ook een bescheiden rol. Ook de kleine functionele pick-up Strada op dezelfde basis is voor ons en vooral voor de Italiaanse bouwvakker geen onbekende. Het grote succes vond echter in Brazilië plaats. Daar zijn de hatchback, sedan en de pick-up jaren achtereen zeer belangrijke spelers geweest op deze opkomende markt waar Fiat steeds beter een leidende marktpositie wist te consolideren.
De Palio werd samen met de VW Gol de populairste volksauto van de Brazilianen. Daardoor bleef er ook midden in de crisis die het Italiaanse concern moest doorlopen in het model geïnvesteerd worden. Een eerste facelift volgde in 2001. vervolgens ook in 2004 en 2007. De bij ons een beetje als lelijk eendje van Fiat bestempelde Palio, bleef jarenlang topprioriteit voor Fiat in Brazilië. In Argentinië werd de sedan onophoudelijk geproduceerd wegens de enorme vraag. Motorisch werden vanaf 2001 een nieuwe JTD en een nieuwe 1.2 16v Fire toegepast. Er kwamen ook updates op het gebied van veiligheid en er kwam een nieuwe automaat. Vanaf deze periode was tot 2004 enkel de weekend nog in Europa/Italië leverbaar. Tot dan toe was een 1.6 met 103 pk de krachtigste (op een 120 pk sportvariant voor de Turkse markt na) in het gamma. Vanaf 2005 werd vanwege de toenemende vraag op de zakelijke markt ook een sterke 1.8 Flexfuel met 115 pk gelanceerd.
In 2007 volgt een facelift in de stijl van de Grande Punto. Het oude model blijft intussen als goedkoper alternatief in productie onder de noemer Palio Fire Flex. In 2009 volgt dan ook de Weekend versie en een Cross-over-achtige versie genaamd Locker. In 2010 volgt dan de introductie van een volledig nieuwe generatie op het (verlengde) nieuwe platform van de nieuwe in Brazilië ontwikkelende Uno uit 2010. Het nieuwe project dat vanaf 2009 ongeveer in ontwikkeling was had codenaam 326. Motorisch werden onder andere de jongste generatie E.torQ toegepast. Van een driedeurs versie werd voortaan afgezien. De looks met de kenmerkende ‘snor’ sloten aan op de Punto EVO (evenals de verticale achterlichten) in navolging van de 500. De Palio was ruimer geworden en beter afgewerkt met mooiere materialen. De productiemethode was sinds dit model ook moderner en van een hoger niveau. Hoewel de presentatie voor de pers in Griekenland plaatsvond, had deze generatie die relatief kort zou meegaan, geen internationale opdracht. Voor jongere klanten was er voortaan ook een 1.6 Sporting met 119 pk.
De meer revolutionaire Argo en Cronos luiden een nieuw tijdperk in. Teken dat Fiat onverminderd zal blijven investeren in de Braziliaanse maar ook mondiale markt, want voor deze nieuwe generatie modellen zal ook een internationale rol zijn weggelegd. De nieuwe modellen vervangen tevens de Punto die binnenkort eveneens uit productie zal gaan. De Palio is meer dan driemiljoen keer geproduceerd en beleefde in 2014 z’n recordjaar. De Strada is overigens voorlopig nog niet uit productie en wacht op een vervanger op basis van de Argo.
En, vandaag bekend geworden, in 2022 gaat de DIESEL ook met PENSIOEN.
Dus vanaf 2022 dus geen enkele Fiat, Alfa, Maserati of Jeep meer met diesel.
Toch een leuke auto. Net ruim genoeg voor 4 volwassen, compact genoeg in de stad en best comfortabel. Net tussen de Panda en Grande Punto. In Brazilië in een Palio taxi gezeten met ruim 250.000 km. Reed nog opmerkelijk goed, zeker gezien rijstijl van de chauffeur. Ook in Siena taxi’s met veel hogere km stand. Ik hoop dat de Argo een even groot succes wordt.