Fiat overweegt inderdaad 124 Spider comeback op basis MX-5

124 spider

We hebben het aan het begin van deze week zelf al een beetje geraden, maar Fiat schijnt in de samenwerking met Mazda, meer behoefte te hebben aan een reïncarnatie van de Fiat 124 Spider (1966-1985), dan van de Duetto. Het gerucht doet momenteel de ronde in Genève en zwelt nu echt aan. Marchionne heeft zelf in een interview de waarheid nog in het midden gelaten, maar andere stemmen wijzen duidelijk in de richting van een open Fiat als echte ‘image builder’ voor het Italiaanse merk op met name de Amerikaanse markt. Een ideaal redelijk betaalbaar niche model naast het 500-gamma.

124 spider2

Volgens de Italiaanse krant Corriere della Sera bestaat er zelfs een geheim dossier waarin het voorstel in beeld in tekst door Centro Stile Fiat is verwoord. Mogelijk om de Japanners in Hiroshima van meer specifieke informatie te voorzien. Fiat zal met dit model het enthousiasme voor het Italiaanse merk op de Amerikaanse markt verder willen doen aanwakkeren. Het roept aan de ene kant bij menig (oudere Amerikaan) de nodige melancholie op en anderzijds zal het goedmakertje zijn om het twijfelachtige imago uit de jaren ’70 definitief uit te poetsen. Het Abarth-logo zal vrijwel zeker een belangrijke rol spelen op de nieuwe open 1.8 turbo. Een combinatie die op de 124 Spider van weleer ook bestond en zelfs in de Rally-wereld bekend werd. En Alfa Romeo Duetto is met deze keuze overigens niet definitief uitgesloten.

124 spider3

Deel dit artikel:

14 gedachten over “Fiat overweegt inderdaad 124 Spider comeback op basis MX-5

  • 6 maart 2014 om 13:04
    Permalink

    Dus Alfa Romeo is voorlopig nog in coma!
    Eind 2015 is de eerst volgende introductie (volgend jaar in Geneve).
    Dan moeten er nog opvolgers komen van de MITO en GIULLIETTA.. Ergens in 2017 misschien?

    Beantwoorden
  • 6 maart 2014 om 15:10
    Permalink

    Je kan blijven klagen,

    Over dat het zo lang duurt met AR, maar wat NIET gezegd wordt, is dus ook niet uitgesloten. Een stukje logica.
    Bijvoorbeeld er wordt NIKS gezegd over vervolg-modellen van de Mito en Giullietta, wellcht dat de tekentafel deze 2 al lang heeft afgerond en nu nog wacht om het gedoseerd(lees met de nodige marketing) de wereld in helpen.

    En als er Mazda en AR en Fiat hetzelfde platform gebruiken, dan is dat voor alledrie de partijen een flinke kosten-besparing, dus misschien alleen maar goed nieuws!

    Daar komt bij kijken dat Sergio vriend en vijand verraste met de 4C-spider, niemand zag die aankomen. En dat zal hij ongetwijfeld blijven doen, ook met AR

    Het enige waar FCA zich waarschijnlijk zorgen om maakt is dat her en der merken zijn die nu daadwerkelijk voorbij beginnen te schieten met schonere motoren met lagere emissies. Zelfs de grote boze wolf komt nu met een hybride-versie van de Golf. En aangezien dit een (voor mij onverklaarbare reden) een populair model was en is, met verschrikkelijk verkoopcijfers, zou ik me meer op de schonere technieken storten dan alleen maar kekke modelletjes de markt op gooien waar een kleine handvol liefhebbers op zit te wachten

    Beantwoorden
  • 6 maart 2014 om 17:19
    Permalink

    Volgens mij speelt mee dat volgens ‘de nieuwe orde’ 😉 Alfa Romeo in Italië gemaakt moet worden!

    Misschien later op min of meer dezelfde basis in Italië productie van een Alfa versie.

    @Alfabruur
    Alfa is absoluut niet in coma maar zit te broeden. 😀 In mei weten we meer.

    Beantwoorden
  • 6 maart 2014 om 17:29
    Permalink

    Laar maar snel komen. Het lijkt wel of ze meer en meer met een knipoog naar het verleden kijken, waarom ook niet. Nu zou de 1500 of 1600S Cabrio ook een prachtige referentie zijn, en plak er gelijk maar een coupe variant aan vast.

    Beantwoorden
  • 7 maart 2014 om 08:53
    Permalink

    Ik vind dat ze eens naar de toekomst moeten kijken.
    Alleen de liefhebbers willen het oude Alfa Romeo. De rest van de wereld en de aantallen hebben niets met het verleden.
    De 4C is zo ook niet ontworpen.

    Beantwoorden
  • 8 maart 2014 om 09:31
    Permalink

    Fiat werkt momenteel aan nieuwe motoren. Die super schoon zijn FIAT is het schoonste merk van Europa. Al die Hybride auto’s halen bij lange na niet wat ze beloven. Een goede vriend van mij heeft een EV Outlander in de lease. Van de gemeente mag hij geen stroompaal bij zijn huis. Daarom rijd hij alleen maar op benzine met een verbruik van 1 op 10 maar wel 7% bijtelling. Het probleem is niet FIAT maar wel Den Haag!!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 8 maart 2014 om 09:57
    Permalink

    Dat is de verkeerde manier van denken: Overheden doen nu eenmaal hun ding, en autofabrikanten hebben zich er naar te schikken.

    Beantwoorden
  • 8 maart 2014 om 21:04
    Permalink

    Laat ik beginnen te stellen dat ik weinig zie in het stopcontact als energiebron voor de auto. Maar dat is niet de eigenlijke kwestie. Elke overheid probeert via het belastingbeleid gewenst gedrag te stimuleren en ongewenst gedrag te ontmoedigen. De ene wat harder dan de andere, maar het is bijna per definitie het geval.

    Partijen op de markt moeten daarop inspelen. Als jij geniaal genoeg op een slimme manier binnen een fiscale prikkel te vallen dan krijg je voordelen, terwijl je de lasten binnen de perken houdt. Dat heeft Mitsubishi dus voor elkaar met zijn Outlander pluginhybride. Als dat beperkt gebeurt zal de overheid het negeren, gebeurt teveel dan past de overheid zijn beleid aan.

    FIAT doet net zozeer aan slim binnen de prikkel vallen als andere fabrikanten met onhaalbare verbruikscijfers. Het plukt daar ook vruchten van, want men heeft nu nog veel auto’s in het 14%starief, waar veel andere fabrikanten er nu opeens buiten vallen.

    Maar omdat FIAT geen hybrides heeft, zijn autofabrikanten die wel voor de 7% gaan nu opeens verkeerd bezig?

    Beantwoorden
  • 8 maart 2014 om 22:00
    Permalink

    @ Di Segno
    blijf maar lekker dromen……..Je kan je naam beter veranderen in Di Sogno…haha.
    Hoe onnozel kunnen Sergio adepten zijn door te denken dat er in het geheim aan opvolgers wordt gewerkt……laat staan hybride/electrische versies……..*proest*

    Beantwoorden
  • 9 maart 2014 om 11:10
    Permalink

    Niet onmogelijk maar hoogst onwaarschijnlijk dat je gelijk hebt, @lampredi

    Verbazingwekkend om te lezen dat je je negatieve kijk op de zaak bekrachtigt met schimpende opmerkingen die niet nodig zijn. In plaats van duidelijk aanwijsbare feiten en steekhoudende argumenten, die helaas in je betoog schitteren door afwezigheid En wat helmaal verbazingwekkend is is dat je voor een veronderstelde liefhebber je over de linie genomen alleen maar negatief uitlaat, en je regelmatig in je commentaar op artikelen iets vind en aannames doet om negatief over te zijn.
    Misschien is dat voor jou de enige mogelijke manier van uiten…?
    De feiten wijzen ondertussen wel uit dat zijn beleid van de afgelopen 10 jaar vruchten afwerpt en Fiat nu onderdeel is van de een van de grootste autofabrikanten ter wereld, daar hoef je geen Sergio-adept voor te zijn.
    Geheel in de lijn van jou reactie, is het erg makkelijk om negatief te zijn over electrische en hybride-voertuigen, echter deze pioniers laten zich niet iets gelegen om zich te laten beinvloeden door de manier van denken die jij er op na houdt.

    Beantwoorden
  • 9 maart 2014 om 23:35
    Permalink

    Het is ook heerlijk voor een auto merk dat Europa 1 is. Duitsland Frankrijk en Nederland hebben allemaal de zelfde regels op auto gebied NOT!!! Daarbij is Nederland een land waar ze 500.000 nieuwe auto’s per jaar verkopen in Amerika doen ze dit in 1 staat. Nederland is minder belangrijk als je sterk in Europa bent doe je het goed in Frankrijk, Duitsland, Italie, en Spanje en de rest is de rest!!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 10 maart 2014 om 07:40
    Permalink

    Of die Fiat spider nu goed is of niet laat ik buiten beschouwing. Waar het echt om gaat is dat Fiat alle Alfa liefhebbers weer een opdoffer bezorgd. Dit is slecht voor het imago.

    Beantwoorden
  • 10 maart 2014 om 09:52
    Permalink

    Denk dat Alfa Romeo veel beter af is met een Z4 achtige tegenhanger met V6 turbo bovenin. Basis van de Giulia of een verlengde versie van het MX-5 platform?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.