Fiat nu ook hybride in het C-segment!
Fiat’s eerste 48v Hybride.
In combinatie met de nieuwe Tipo SW Cross en de update voor de 500X, vraagt Fiat vooral aandacht voor wat er onder kap ligt. Na de 12-volts BSG-systeem (riemaangedreven startmotor en dynamo) op 500 en Panda, beschikt Fiat nu ook over een mooie nieuwe milde 48V hybride systeem voor haar C-segment modellen. Fiat zegt de diesel vaarwel en stapt de komende jaren steeds meer over op elektrificatie. Het hybride systeem uit Termoli is reeds toegepast op de Renegade en de Compass en zal straks ook op de Tonale verkrijgbaar zijn. Het gaat om een 4 cilinder 1.5 turbo met 130 pk (240 Nm) , gecombineerd met een 7-traps automaat met dubbele koppeling en een geïntegreerde 20 pk sterke elektromotor van 48 Volt.
Elektrische autonomie en souplesse.
De Tipo Hybrid (vanaf 26.450 euro in Italië) en de 500X Hybrid (vanaf 29.400 euro in Italië) zijn in staat om tijdelijk volledig elektrisch te rijden (wat ‘m eigenlijk Full Hybrid maakt) en regenereren energie tijdens het remmen. Ook is er kortstondig het nodige extra vermogen beschikbaar en vindt het starten en stoppen vlotter plaats dankzij de connectie tussen een roterende omvormer en de aandrijfriem van de verbrandingsmotor. Fiat claimt dat maar liefst 53% van de tijd, je rit volledig elektrisch kan verlopen. In de stad zelfs tot 62%. Het verbruik kan zelfs onder die van een 1.6 MultiJet uitkomen, namelijk 4,7 l/100 km ten opzichte van de 5,0 l/100 km van de diesel. De uitstoot gaat ook omlaag en is 11% lager dan die van een niet hybride 1.3 T4. De Fiat Tipo Hybrid gaat in 9 seconden naar de 100, terwijl de Fiat 500X Hybrid dat in 9,4 seconden doet. We verwachten ook op Nederlandse bodem snel meer te horen van deze nieuwkomers.
[nggallery id=1290]
Wat is dan het gecombineerde vermogen? 130pk + 20 pk = ?
Lijkt me inderdaad dat je net na afremmen even 20 pk extra hebt.
Fijn nieuws. Blijft jammer dat deze versies niet 5 jaar geleden zijn gekomen, dan was de auto veel beter verkocht. Meer vermogen, minder verbruik en automaat is prima combinatie. Door lagere BPM hopelijk niet veel duurder dan huidige 1.0.
Ik betwijfel wel of je 50% van de tijd elektrisch zal rijden. Wel in de stad of over binnenwegen maar als je de snelweg opgaat dan zal het gewoon op de motor zijn. In ieder geval zie ik uit naar specificaties en prijzen.
Ik lees nu dat ie 118 gram CO2 uitstoot per km heeft, ofwel 5,2 liter benzine per 100 km en €3200 BPM. Misschien dat daardoor de prijs, vanaf 29.900, wat tegenvalt. Al is ook opmerkelijk dat de Jeep Renegade in andere landen duidelijk duurder is dan de Tipo maar in Nederland is het verschil €4.000 terwijl het verschil in BMP ruim €4.500 is. Opmerkelijk.