Fiat Mobi klaar om Braziliaanse crisis aan te pakken

Fiat Mobi3

De Fiat Mobi is klaar voor een marktdebuut en wordt inmiddels overal gezien rond de productielocatie in Betim. Het is crisis op de Braziliaanse markt, maar voor Fiat is dat geen reden om de druk niet op de ketel te houden als marktleider. De Mobi vervangt in z’n eentje de oude Palio en de goedkopere varianten van de Uno die sinds 2010 op de markt is. Dit is het segment waarin de meeste auto’s worden verkocht in Brazilië, namelijk de goedkopere onderkant van de markt.

Fiat Mobi4

De Fiat Mobi is dan ook een auto voor het volk geworden dat volledig nieuw is, inclusief het motorische gedeelte. Hoewel de nieuwe kleine benzinemotor volgend jaar pas debuteert op de Mobi, heeft het nu al onze aandacht. De nieuwe 1 liter is immers ook groot nieuws voor onze markt. De opvolger van de succesvolle Fire-motor met de naam Global Small Engine (GSE) zal een nieuw tijdperk inluiden voor Fiat. De driecilinder van aluminium levert in basis 80 pk en is volgens mensen achter de schermen buitengewoon schoon dankzij een zeer lage uitstoot in het stadsverkeer. Maar eerst zal de Mobi nog met klassieke Fire verkrijgbaar zijn.

Fiat Mobi5

De Mobi zal volgende maand naar verwachting volop in de belangstelling staan op de salon van Sao Paulo (18 april). De vormgeving van de Mobi sluit aan op de smaak van de lokale markt en toont enige overeenkomsten met de onlangs gepresenteerde pick-up Toro. Deze twee nieuwe namen brengen voor Fiat in Brazilië dus een vernieuwde identiteit op de markt. Vooral de scherp gelijnde lichtunits op de voorzijde en het in het oog springende letterlogo op de achterzijde komen overeen. Hoewel de Mobi nog niet echt aan onze Europese smaak voldoet, is er weinig fantasie nodig om dit model met enige aanpassingen als een opvolger van de Panda bij ons te zien debuteren. De Panda zal na een milde facelift later dit jaar in 2018 vervangen worden, maar zeer waarschijnlijk ook nog in de huidige vorm voortbestaan (als Classic). De glazen achterklep en de grille van de Mobi zullen mogelijk in grote lijnen zo overgenomen worden op het Europese model. Het front sluit als je goed kijkt al aan op de Tipo-familie.

Deel dit artikel:

11 gedachten over “Fiat Mobi klaar om Braziliaanse crisis aan te pakken

  • 25 maart 2016 om 16:52
    Permalink

    Ik zou hem graag zien hier in nederland, ziet er leuk uit

    Beantwoorden
  • 25 maart 2016 om 22:03
    Permalink

    Hopelijk weet dit model de dramatisch terugval in Brazilië te stoppen. De markt is er ingestort, maar FCA daalt nog harder dan de markt. Fiat is er na jaren ook geen marktleider meer, is ingehaald door Chevrolet. Maar dit is inderdaad precies het type auto waar Fiat zich mee kan herstellen. En het nieuws over de nieuwe, schone motor is interessant, ook voor onze markt. Hard nodig voor bv de Stilo.

    Beantwoorden
  • 27 maart 2016 om 16:16
    Permalink

    De Mobi werd ontwikkelt onder de code naam X1H, dit project zou ook de basis woorden voor de nieuwe Panda (2018).
    De Braziliaanse UNO vormt nu de basis van onze Europese Panda.
    Ik hoop niet dat de volgende Panda weer een licht gewijzigde Braziliaanse Fiat wordt, waarbij de Mobi tot Panda omgevormd wordt.
    Het is te hopen dat de volgende Panda een eigen uiterlijk krijgt, want ik vind deze Mobi in geen geval mooier dan de huidige Panda.
    De Nieuwe 80 pk GSE-motor zal zeker de nieuwe basis motor worden van veel nieuwe Fiat’s, want voor de FIRE motor is het einde nabij.

    Beantwoorden
  • 27 maart 2016 om 17:31
    Permalink

    @HZW Ik snap niet dat je de Panda niet een geheel eigen look vindt hebben t.o.v. de Uno uit Brazilie. De Panda is nl. prachtig en de Uno niet. FCA zal zeker weten dezelfde handelswijze toepassen want dat is economisch veel verstandiger. Deze Mobi is opnieuw een prima basis. Een unieke carrosserie is veel te duur en pure geldverkwisting. Dat doen ze allang niet meer.

    Beantwoorden
  • 27 maart 2016 om 19:57
    Permalink

    De Panda 312/319 ziet er zeker prachtig uit zo als hij nu is.
    Hoop ook dat dit het geval blijft na de facelift.
    Vooralsnog lijkt er niet veel aan de buitenkant te veranderen, wat goed is.
    Binnen zal er wel een aangepast of nieuw dashboard komen om de Econnect multi media unit onder te kunnen brengen.

    Beantwoorden
  • 27 maart 2016 om 23:22
    Permalink

    Om eerlijk te zijn zie ik niet in hoe je uit de Mobi een mooie Panda kan ontwikkelen, als de Mobi de basis zou moeten zijn om dit te doen.
    Zoals de Mobi er nu uitziet vind ik het een lelijke auto, en kan ik niets bedenken hoe dit tot een mooie Panda zou omgevormd kunnen worden.
    De Braziliaanse UNO ziet er in grote lijnen het zelfde uit als de Panda en zijn de verschillen niet zo heel groot.
    Als dit ook met de Mobi gaat gebeuren dan weet ik al zeker dat mijn volgende auto geen Panda meer gaat worden.

    Beantwoorden
  • 29 maart 2016 om 15:06
    Permalink

    Ik heb nooit begrepen (ook nu nog steeds niet) waarom Fiat bij de Panda het front van de Uno niet over heeft genomen. Met name de grille is een zeer groot knipoog (maar dan vol open eigenlijk) naar de OerPanda. Het had de auto er in ieder geval aan de voorkant een stuk beter uit laten zien. Maar gelukkig komt er over een jaar of 2 weer een opvolger van de huidige Panda. Alhoewel….het is FGA kampioen uitstellen dus zou het zo maar 2020 kunnen worden.

    In de Mobi zitten duidelijk trekken van de Palio 3 deurs hatchback, met name aan de achterkant.

    Beantwoorden
  • 29 maart 2016 om 15:12
    Permalink

    @HZW Andere lichtunits voor en achter, een mooi derde zijruitje die doorloopt tot de nu al mooie achterruit en voilà je hebt de volmaakte opvolger van de huidige Panda. Mooi interieur, velgen en kleurtjes doen de rest.

    @Ronald Milan ik begrijp je nostalgie absoluut, maar die ‘knipoog’ zou door veel mensen niet begrepen zijn waardoor de Panda qua stijl totaal buiten het Fiat-gamma zou komen te vallen. Iets wat in Europa marketingtechnisch niet slim is. Ik vind het huidige front trouwens wel mooi.

    Beantwoorden
  • 30 maart 2016 om 21:20
    Permalink

    @ Lancia4Ever Zo simpel zie ik het niet om van de Mobi een Panda te maken.
    Ik ben vaak met auto design bezig maar deze Mobi ziet er echt uit als een budget auto met een navenant design.
    Met een Panda op dit niveau gaat Fiat het niet redden in Europa.

    Beantwoorden
  • 15 april 2016 om 16:26
    Permalink

    @HZW; De OerPanda en Panda Classic waren ook ooit een budget auto. Dat was de hele gedachtegang achter de Panda destijds.Dus zo vreemd is het mogelijke idee dan ook weer niet, als je het in dat licht plaatst, om op basis van deze auto de volgende generatie Panda (of hoe de auto dan ook mag gaan heten) te ontwikkelen voor bv de Europese markt.

    De huidige Panda is nooit het succes geweest van zijn voorgangers. Misschien wel omdat de concurrentie ook niet stil heeft gezeten en van de aantallen die van die auto’s worden weg gezet kunnen ze bij Fiat tegenwoordig alleen nog maar dromen.
    Na de 169 is het qua verkoopaantallen nooit meer een schim geweest van wat het ooit was.
    Dat zie je ook in Nederland; leg de verkoopaantallen van de Frans/Japanse drieling maar eens naast die van de Panda. En dan heb ik het nog niet over de Up! welke in het zelfde segment valt maar in 2014/2015 zo ongeveer het drievoudige verkocht is ten opzichte van de Panda.Ik noem bewust die “drieling” omdat de auto daar met name van achteren sterk aan doet denken.

    De Nederlandse dealers krijgen de Panda niet verkocht en kampen met grote voorraden dit in tegenstelling tot Italië waar het een verkooptopper is. Boven de Alpen wordt de auto wel redelijk verkocht maar alleen omdat er grote kortingen op worden gegeven.Sterker nog, de best verkochte Fiat in NL is al jaren de 500, de Panda volgt daarna op enige afstand.

    Fiat is momenteel bezig 2 doelgroepen te (gaan) bedienen; degenen die kiezen voor een functionele Fiat zonder fratsen ( bv een Panda en de nieuwe Tipo) of mensen die gaan voor het mooie maar misschien minder functionele. Noem het voor mijn part premium ( denk hierbij aan de 500 en afgeleiden, de 124)

    Ik zeg laat maar komen die Mobi maar dan wel met nog wat uiterlijke aanpassingen want de Mobi krijgt mij niet op de banken ( In tegenstelling tot een aantal nummers van zijn muzikale naamgenoot), maar als een budgetauto zal hij voor Latijns/Zuid Amerika prima geschikt zijn. Of dit in Europa en andere markten ook het geval gaat zijn, als de auto überhaubt al de oversteek gaat maken, is iets wat met de jaren wel duidelijk zal worden.

    Beantwoorden
  • 15 april 2016 om 18:23
    Permalink

    Ondanks dat de huidige Panda hier niet het gehoopte succes is is het veruit de mooiste auto in deze klassen.
    Veel mensen haken af bij de Panda vanwege de 2 cilinder motor en vaak om de verkeerde redenen.
    Als er uit de Mobi een Panda gemaakt wordt dan haak ik af, want ik vind het een lelijk ding.
    De Mobi zou wel een budget model onder de Panda kunnen worden,waardoor de volgende Panda weer wat luxueuzer kan worden IMHO.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.