Fiat Mobi Drive met driecilinder Firefly debuteert in Sao Paulo
Het grootste Fiat nieuws komt uit Brazilië deze week vanaf de nationale autosalon te Sao Paulo, waar de Mobi Drive te zien is. Deze nieuwe editie van de in april gelanceerde kleine stadswagen van Fiat, is namelijk uitgerust met de ingenieuze 1.0 Firefly 6V (77 pk) met drie cilinders. Fiat’s meest recente technische wonder op het gebied van downsizing. Geheel uit aluminium opgetrokken en de uiteindelijke vervanger van de Fire en de TwinAir. Deze Mobi bevat een krachtbron waar jaren van ontwikkeling aan vooraf is gegaan en waar we nog vele jaren van zullen horen, ook in Europa. De zeer efficiënte zuinige motor debuteerde reeds in de Uno, maar is nu hij ook in de Mobi ligt, pas echt in de spotlights. In de Mobi zal de GSE Firelfy gekoppeld zijn aan een handgeschakelde transmissie of de automatische Dualogic.
De Firefly vormt dus een technische revolutie aan de onderkant van het gamma, zoals de nieuwe V6 van Alfa Romeo dat is aan de bovenkant. De Firefly moet in eerste instantie Fiat op de door een crisis geplaagde Braziliaanse markt verder helpen en toekomstbestendig maken. Op papier is de Mobi met nieuwe driepitter in ieder geval de zuinigste in z’n soort. Zuiniger nog dan de tot nu toe meest economische tegenhanger van VW. Iets minder zuinig is de speciale Fiat Toro Black Jack editie op de Braziliaanse autosalon. Fiat viert hiermee het instant succes van de pick-up die in de verkoop een vliegende start kent. Deze geheel donker uitgevoerde Toro met 2.4 Flex motor van 186 pk, is gebaseerd op de uitrusting genaamd Freedom. Een andere opvallende Toro vormt een bewerking van Mopar die ook de Mobi onder handen heeft genomen (foto). Fiat bracht overigens ook de 124 Spider naar de Braziliaanse salon, maar weet nog niet zeker of er een verkoopstart volgt. Mogelijk peilt FCA wat de potentie is.
Downsizing zou ik dit niet willen noemen, met 1 cilinder en een handvol cc’s meer t.o.v. de TwinAir. Vooruitgang past ook wel 🙂
Toch is de efficiëntie van deze motor vele malen hoger..en dat uit een 1.0 driepitter da’s ook een staaltje downsizing!
Het is af wachten welke Fiat’s er in maart 2017 tijdens de 87ste international motor show in Genève, voorgesteld gaan worden met deze 3 cilinder GSE-Motor onder de kap.
Als Fiat slim is stellen ze de 500, Panda en Tipo alle 3 voor met deze motor.
Persoonlijk ben ik veel meer geïnteresseerd in de 4 cilinder 1332cc GSE-Motor.
Mooi. Ik ben wel benieuwd wat de verbruikscijfers zijn in vergelijking tot de firemotor of de TwinAir. Of het echt een technisch wonder is, moeten we nog even afwachten. Maar als de motor het net zo goed en net zo zuinig doet als de 1.2 van PSA dan ben ik al dik tevreden. Dan inderdaad ook snel naar de Tipo en de nieuwe Punto!
Ik heb dit al eerder gepost, de twin air doet het in de praktijk al helaas niet gek. Er is door de ANWB icm TNO en travelcard een onderzoek gedaan naar de praktijk cijfers van auto’s. En FIAT stond met 3 twin-air modellen in de top-10 met alleen maar hybride modellen boven zich:
http://www.autoblog.nl/nieuws/dit-zijn-de-meest-zuinige-autos-van-het-moment-84648
helemaal niet gek bedoelde ik
Zijn er al emissiecijfers bekend van deze motor?
@HZW
TwinAir should stop production in April of next year. That’s a good sign for introduction of GSE in Europe before the end of next year. Maybe even a premiere with 1.0 turbo version which is not yet officially introduced.
@ N.N.
Did not know that, about production stop of the TwinAir, April 2017.
The Firefly 3 cilinder turbo should have up to 120 hp.
So i suspect there will be some engine versions below that.