Fiat Mirafiori dicht door verbouwing
Het is nu zeker dat Fiat aan de slag gaat met het gigantische fabriekscomplex van Mirafiori in Turijn. Volgende week komt er pas een verklaring, maar de bonden zijn inmiddels op de hoogte van de intenties van Fiat SpA. Sergio Marchionne liet vorige week tijdens een jaarlijkse bijeenkomst voor aandeelhouders, al weten dat de werknemers van de fabriek waar onder andere de Maserati Levante en een topmodel van Alfa Romeo geassembleerd zullen worden, niets hoeven te vrezen en dat er al spoedig definitieve besluiten zullen worden bekendgemaakt. Dat geldt overigens ook voor de fabriek in Cassino, al zal daar pas later dit jaar meer duidelijkheid over volgen.
Tot eind september zullen er werkzaamheden plaatsvinden in het deel waar plaatmateriaal wordt gefabriceerd en zal vanuit een fabriek in Grugliasco, waar eveneens carrosseriedelen worden gemaakt, de productie worden overgeheveld.
Onlangs schreven we al dat de assemblage van de MiTo in Mirafiori is onderbroken in verband met een update voor dit model. Deze werkzaamheden gaan verder dan de MiTo en inmiddels wordt er zelfs gespeculeerd over deelname van Mazda in deze oude Fiat-fabriek. Daarover komt echter geen bevestiging vanuit Lingotto. Het is dus ook nog niet zeker uit welke fabriek uiteindelijk de opvolger van de Punto zal rollen, maar het is niet ondenkbaar dat het management dit inderdaad wil combineren met de productie van de MiTo en een compacte Japanse auto. Mirafiori is namelijk erg groot.
Het goede nieuws over nieuwe plannen in uitvoering, komt tegelijk naar buiten met de laagste productiecijfers sinds jaren. De productie in heel ItaliĆ« is op alarmerende wijze gedaald (-3,8% in februari t.o.v. 2012), wat uiteraard ook geldt voor de auto-industrie (-18,3% in 2012 t.o.v. 2011). Er werden 396.817 auto’s geproduceerd op het schiereiland terwijl dit er een jaar eerder nog 485.606 eenheden waren.