Fiat met speciale versies naar Genève
Fiat zal in Genève enkele nieuwe versies tonen van haar huidige gamma. Helaas nog geen vernieuwde 500L dus in Zwitserland. Deze zal mogelijk komende (na)zomer pas gepresenteerd worden. Wel zien we een verrassende vijfdeurs Tipo S, oftewel de C-segment Fiat hatchback met een wat sportievere look. Deze versie is zeer rijk met onder andere speciaal ontworpen 18 inch velgen, Bi-Xenon koplampen, lederen bekleding, details in ‘Piano Black’ en onder de kap een vlotte 120 pk 1.4 T-Jet of 1.6 MultiJet met net zoveel paarden. Eventueel is hij verkrijgbaar met soepele gerobotiseerde DCT-transmissie. Kortom het is echt een prachtige uitvoering voor de Fiat-liefhebber. De basiskleuren zijn Nero Cinema, Rosso Amore, Bianco Gelato en Grigio Colosseo. De Tipo ‘S’ zal binnenkort ook leverbaar zijn als Stationwagon. De combinatie van het de initiaal ‘S’ en details in pianolak doen ons natuurlijk (met smart) terugdenken aan de mooie Delta S by Momodesign. Een van de laatste der Mohikanen uit de Lancia Delta serie.
De Fiat 500 bestaat dit jaar alweer 60 jaar en daarom is er speciale gelimiteerde variant (560 stuks) bedacht met uniek logo op de B-stijl, plaquette op de tunnel binnein en het retro Fiat-logo die we al kennen van de ’57 Vintage. Het is een rijk uitgeruste jubileumversie van de 500 Cabrio (dus niet als gewone hatchback verkrijgbaar) met smaakvolle ‘Bicolore’ spuitwerk dat luistert naar de toepasselijke naam ‘Dolcevita’ (Bianco Tristrato plus Avorio Pastello). Rondom zien we een al vaker gebruikt subtiel lijntje die dit keer zilverkleurig is. Het opvouwbare dak is in passend grijs. Al met al een combinatie die de sfeer van het debuut op 4 juli 1957 moet doen herleven en in onze ogen opnieuw een zeer geslaagde uitvoering, in een inmiddels zeer lange reeks vanaf 2007. Binnenin zien we de meer moderne kant van deze jubileumversie en vind je onder andere een aansluiting voor de Android en Apple Smartphone en het mooie 7 inch Uconnect scherm.
Ook de mooie Fiat 500X is er als ‘S’. Deze versie geeft een vervolg aan de prachtige matgroene lak Verde Alpi die we van de 500S kennen en is net als dit model te herkennen aan de vele gematteerde details. Ook de achterste ruiten zijn donker, evenals het vele elementen in het interieur. De stoelen zijn uitgerust met speciaal ontworpen sportieve bekleding, in wat Fiat noemt de stijl S-Design. De 18 inch velgen dragen twee tinten. Onderhuids is de 500X S uitgerust met de 140 pk MultiAir en DCT-transmissie.
Na de ‘America’ is het nu de beurt aan de sterk gelijkende Fiat 124 Spider ‘Europa’. Eveneens een knipoog naar de creatie met Pininfarina koetswerk van weleer, die 36 jaar geleden ook in Genève debuteerde. De Europa is een zeer rijk uitgeruste Fiat 124 Spider met erg herkenbare mooie retro lichtmetalen velgen. De rijke uitrusting bestaat verder uit 4 airbags, Full-LED koplampen met Adaptive Front Light System, 7″ radio met mp3 en USB poort, lederen stuur, cruise control, keyless entry, achteruitrijcamera en navigatie met 3D kaarten. Onder de motorkap ligt de 140 pk 1.4 MultiAir (240 Nm).
Andere showmodellen op de grote Fiat-stand in Genève zijn de 500S, Panda Cross, 500L Trekking, Fullback Cross, de Tipo-modellen en de Panda Natural Power.
Super die 500x s en tipo s !!!
En weer een autoshow zonder nieuws van FCA. Jammer.
Hoezo geen nieuws van fca ?
Wanneer komt de 500X Abarth nu eens? Of komt ie niet meer….
@hans jij noemt een paar speciale uitvoeringen met nieuwe kleurtjes nieuws?
Ik vind de nieuwe Tipo helemaal niks. Geen mooi Italiaans design,hij kon wel zijn getekend door iemand van Lada !
Na 20 jaar alleen maar Italiaans gereden,toch een van mijn 2 wagens vervangen door een Renault Clio.
Mito te klein met weinig keuze motoren. Fiat heeft niks leuks in die klasse.
Geen nieuwe Punto- grootste misser van Sergio ! Zit al 3 jaar te wachten op een Mito 5 deurs,dan kwam hij wel dan weer niet
Jammer,alles duurt veel te lang bij FCA. Stelvio en Giulia zijn mooi maar je zult zelden op de weg tegenkomen,gewoon te duur.
@Yamashita, ik zat ook op een 5 deurs MiTo te wachten, heb toen de MiTo Junior Bifuel 120Pk / LPG/Benzine gekocht, het rijdt als een malle 8.8sec/100km-u, ik ben er zeer blij mee! Ik had geen zin in een gesapige diesel 80Pk en de QV was me te duur. Als ik meer ruimte had gewild had ik wel een goede 2e hands Alfa Romeo Giuletta of een Lancia Delta gekocht, ondanks dat ik de Clio best wel een mooie auto vind had ik bij mijn leest gebleven. Dat een Giuletta lekker rijdt weet iedereen, maar de Lancia Delta is nog net even groter en volledig ondergewaardeerd!
Leuk nieuws maar voor Genève eigenlijk beetje zwak. Spijtig
@Rene1964.De Mito is me net iets te klein omdat ik vaker mensen achterin moet meenemen.Nieuwe Giulietta valt buiten mijn budget en een gebruikte van 1 jaar oud best nog al prijzig.De Giulietta heeft ook een stuk hoger verbruik dan mijn nieuwe Clio en na 60000km weer distibutieriem vervangen bij de Alfa is ook niet meer van deze tijd. DeClio met benzine motor heeft ook een ketting. Een Lancia Delta is nu toch echt wel gedateerd op dit moment.
Volgens de dealers hier bij ons in het Zuiden zitten heel veel mensen te wachten op een 5 deurs Mito of nieuwe Punto.Maar FCA is tergend langzaam met nieuwe LEUKE modellen.
Ik had liever weer Italiaans gekocht maar helaas op dit moment niks leuks in showroom bij Alfa en Fiat.