Fiat met retro 500 1957 Edition naar Los Angeles
Fiat presenteert dit heerlijke retromodelletje, de 500 1957 Edition ter ere van de eerste 500 Nuova. De Amerikaanse autosalon van Los Angeles is samen met die in Detroit tegenwoordig zelfs een stuk belangrijker voor Fiat, dan die in Genève of Parijs en dus worden er al een paar jaar de nodige edities bedacht die vervolgens nooit op Europese bodem komen.
Deze gelimiteerde versie, is eigenlijk niet nieuw en stond begin dit jaar al zonder deze titel op de NAIAS in Detroit. Amerikanen houden over het algemeen meer dan ons van echte retro met wat extra chroom en blijkbaar waren de reacties op deze elegante versie met speciale 16 inch velgen en oud Fiat-logo behoorlijk enthousiast. Een intikkertje dus voor Fiat, die nu met de 1957 Edition op de markt komt. Kosten en aantallen zijn nog niet bekend. Fiat durft dus in de VS volop te spreken over haar geschiedenis en doet dit met gepaste trots. Behalve deze lichtblauwe tint, is de 500 1957 Edition ook in lichtgroen en wit te krijgen op de Amerikaanse markt.
[nggallery id=1009]
Heel mooi en slim gedaan. Nog iets meer chroom accenten (gebogen raamlijst en/of deurflank). Origineler dan bijv. een Gucci uitvoering. Ook goed voor Europa. !!
Waarom niet ook voor Europa? Rare jongens die Romijnen
Over Detroit gesproken. Op de salon van jan. 2014 zal de nieuwe Chrysler 200 gepresenteerd worden, en dan ligt het in lijn der verwachting dat kort daarna de Europese versie, De Lancia, geintroduceerd zal worden (autosalon van Geneve 2014, of wellicht wel Milaan???. Mijn gevoel zegt dat Lancia wel degelijk blijft voortbestaan en dat Chrysler daarin de bepalende factor is v.w.b. het modellen programma en tijdstip van lancering. Een auto speciaal ontwikkelt voor twee continenten.
Die Chrysler 200 gaat heel dubbel zijn: Ja, hij gaat waarschijnlijk als Lancia uitkomen (ik denk niet dat ze Lancia zo snel opgeven), maar tegelijk zal het hoogstwaarschijnlijk het einde van de Delta zijn… en daarmee wordt het merk Lancia weer een stukje minder substantie.
Ik verwacht ook waarschijnlijk het einde van de Delta, maar eerder de Ypsilon. Belangrijk is dat Lancia zich in 2014 duidelijk moet gaan positioneren. Concurreren(prijsniveau) met de VW, Ford, Peugeot etc. en zeker niet met BMW, Audi en Merc. Chrysler bepaald het segment (vanaf D !) en zal design vanuit Italie worden bepaald zoals nu met de 200. Lancia zal het segment beginnen, daar waar Fiat stopt. Een logisch vervolg.
Ypsilon zal men nooit mee stoppen 😉
Lancia4Ever@. Mijn zege heb je, maar waarop gebaseerd ?. In de USA werd/wordt de Yp. niet gelanceerd, en past derhalve niet binnen het toekomstig Chrysler !!!(Lancia) programma. Ik denk(hang me er niet aan op) dat Chrysler zal dicteren, hoe sneu dan ook. Lancia wordt de vertegenwoordiging van de Chrysler op de Europ. markt.
Gebaseerd op aanzienlijke verkoopaantallen en het feit dat een Chrysler Ypsilon het ook erg goed zou kunnen doen in de Amerikaanse kustgebieden.
Late we het hopen. Zou betekenen, dat er mede invloed is/komt vanuit Turijn op het kleinere segment binnen het Chrysler programma. Ben zeer benieuwd.