Fiat Melfi naar drie ploegendiensten
De Fiat -fabriek van Melfi draait bijna op volle toeren. Het is voor het eerst sinds 2010 dat een Italiaanse autofabriek weer voluit draait, zeven dagen in de week en met drie ploegendiensten. In de moderne fabriek wordt nu aan drie modellen gewerkt. De assemblagelijn van de Punto, die gewoon nog in bedrijf blijft het komende jaar, die van de Jeep Renegade die inmiddels volop draait en de productie van de Fiat 500X, die na wat proefdraaien na de kerstvakantie definitief op gang zal worden gebracht. Binnenkort start ook de derde ploegendienst, waardoor de fabriek die dag en nacht draait, dagelijks 350 Jeeps kan produceren. Momenteel zijn dat er nog tussen de 100 en de 120 stuks.
Circa 7000 Jeeps zullen deze maand gebouwd worden en dat zal vervolgens nog toenemen ook. Zoals gezegd, zijn dankzij een nieuwe communicatiemethode de lijntjes met het personeel erg kort. Dit moet een te grote werkdruk voorkomen en dus ook mogelijke fouten. Fiat verwacht de komende jaren meer dan een miljoen Renegades te kunnen produceren met op z’n gunstigst 170.000 stuks per jaar. De 500X komt daar nog bij. Voor dit model zijn inmiddels circa 500.000 uur aan ontwikkeling in het laboratorium doorgebracht en zo’n 5 miljoen km aan tests op de weg.
Dat het personeel intussen blij is met deze nieuwe bedrijvigheid sinds jaren, blijkt ook uit de 250 vrijwilligers die in de regio rondtrekken met een informatiepunt over de huidige productie. Zo kunnen inwoners van Basilicata van dichtbij kennismaken met de investeringen van Fiat in hun regio en horen ze van de werknemers zelf hoe het er in de fabriek aan toe gaat. Een truck met beeldschermen trekt van dorp naar dorp en toont hoe een werkdag van de 5941 werknemers van Melfi er uitziet. Het moet een groter bewustzijn creĆ«ren over het belang van deze fabriek en hoe er op geavanceerde wijze gewerkt wordt. Precies dat signaal dat medio jaren ’90 ook werd afgegeven, toen een moderne industrie voor het eerst neerstreek in dit gebied, dat eerder nooit een rol van betekenis had in de Italiaanse economie.
Een mijlpaal! Waarschijnlijk de belangrijkste fabriek op Italiaanse bodem en een thermometer voor de gezondheid van de gehele Italiaanse automobielindustrie.
Eindelijk goed nieuws. Positief ook dat ze het een beetje promoten om zo de huidige negativiteit wat om te kunnen buigen.