Fiat Melfi kan straks 4 verschillende modellen produceren
De Fiat-fabriek in San Nicola di Melfi, wordt momenteel omgebouwd tot een locatie met een zeer grote productiecapaciteit. Onlangs konden we al melden dat de fabriek waar de nu nog alleen de Punto wordt gemaakt, straks 280.000 auto’s op jaarbasis kan verwerken, maar gisteren kwamen er nog wat extra details naar buiten via de lokale vakbondsafdelingen voor staalindustrie Ugl van de Uglm. Daarover straks meer.
Met de recente reuring in ItaliĆ« over bonden, werknemers en rechten, gecombineerd met de waarschuwing van Marchionne dat nieuwe investeringen nog wel eens in gevaar kunnen komen indien er geen heldere nieuwe regelgeving komt, zijn er in de media deze dagen vooral speculaties te horen over waar Alfa’s en Fiat’s van de toekomst buiten ItaliĆ« eventueel van de band zullen gaan rollen, als er geen doorbraak komt op dit gebied. Bij AutoEdizione kijken we intussen liever naar de kleine maar tastbare feiten die zo nu en dan naar buiten komen.
Zo is er de bevestiging van de door president Roberto Cota geleide regionale overheid van Piemonte, dat er voor Mirafiori juist een zeer uitgebreid plan op tafel ligt, voor een grootschalige productie van auto’s in de hogere segmenten. Hij zou hier afgelopen week telefonisch contact over hebben gehad met Sergio Marchionne. Fiat heeft de intentie om van de oude fabriek een van de meest toonaangevende productielocaties te maken binnen de mondiale groep. Ook de lokale bonden (op de Fiom na) blijven opvallend rustig over de zaak Mirafiori. Bovendien wordt er in Turijn momenteel ook al gewerkt aan de overheveling vanuit Grugliasco, van een grote afdeling voor het drukken van plaatmateriaal voor Fiat’s gehele industrie (Presse di Mirafiori).
Dan is er nog het geluid van de belangrijke productieve toekomst van Melfi. Volgens de Ugl voorman Donato Russo en Uglm voorzitter van de regio Basilicata, ligt de datum voor de aanvang van de productie van de kleine Jeep en de Fiat 500X nog steeds vast op zomer 2014. Bovendien is dit nog maar de helft van de capaciteit waar deze fabriek op wordt voorbereid. De nieuwe flexibele assemblagemethode volgens het WCM-principe die straks in Melfi wordt toegepast, biedt namelijk de ruimte om maximaal vier verschillende modellen te produceren (vijfdeurs Punto opvolger plus stationwagon of MPV? MiTo opvolger?). Er kunnen in de toekomst circa 1600 auto’s per dag van de band rollen. Volgens de woordvoerders is dit een zeer hoopvol gegeven voor duizenden banen in de wijde omgeving, die nu nog risico lopen te verdwijnen.