Fiat ‘Mefistofele’ vs Fiat 500C TwinAir; Van veel naar weinig uitstoot!

TwinAir Mefistofele

We vonden het al frappant dat we in Genève op een stand, waar uiteraard veel aandacht was voor de schone twee cilinder TwinAir -een paar maanden later de onbetwiste winnaar van The ‘Engine of the Year Award’-, ook een rokerige 6 cilinder Fiat aantroffen uit 1924. Het is alsof Fiat wil aantonen dat het in het verleden misschien een charmante bedoeling was met al dat gebulder en gepuf, maar dat het vandaag niet minder saai hoeft te zijn met maar 900 cc onder de kap. Tegelijkertijd is het de ideal manier om aan te tonen dat de Italiaanse autobouwer al een tijdje meegaat maar niet stilstaat  in de tijd.

Mefistofele Twinair

Vandaag zien we deze opmerkelijke Fiat-combinatie op bewegend beeld vanaf Balocco. Op dit Alfa Romeo testcircuit zie je goed wat het verschil is tussen een moderne Italiaanse stadswagen en een vooroorlogse machine uit Turijn. De Fiat SB4 Eldridge “Mefistofele” met 6 cilinder in lijn is als het ware een Abarth uit de jaren ’20 van de vorige eeuw. De Brit Sir Ernest Eldridge tunede dit beestje tot 320 pk en reed een wereldrecord op de weg met 234,97 km per uur bij 1800 toeren. Het moet een hele klus zijn geweest om deze laagvliegende kist weer tot stilstand te krijgen. Onder de lange kap van dit model ligt een vliegtuigmotor van de Fiat’s vooroorlogse vliegtuigfabriek S.I.A (Società Italiana Aeronautica). Deze A12 werd al vanaf 1916 gebouwd, een jaar nadat Italië betrokken raakte in de ‘Grote oorlog’. Fiat-baas Giovanni Agnelli kocht die unieke model in 1969.

httpvh://youtu.be/6GVLeZLf6iU

 

Deel dit artikel:

3 gedachten over “Fiat ‘Mefistofele’ vs Fiat 500C TwinAir; Van veel naar weinig uitstoot!

  • 22 juni 2011 om 08:55
    Permalink

    240KM/h bij 1800RPM dat is niet mis. Dan zal dit blokje best wat slagvollume hebben. Denk niet dat het twinairtje hem bij kan houden :)op het rechte stuk voluit. Maar ik weet ook niet of er nu nog gekken zijn die dat wel willen proberen. In een 159 is dat niet z’n probleem maar of deze sigaar net zo stabiel is op de weg en qua handling en remvermogen zal het ook wel wat minder wezen. Leuk toeren met z’n klassieker maar echt racen zou ik er niet mee proberen.

    Wel leuk jammer dat die echte klassiekers (alles voor de oorlog) zo duur zijn.

    Beantwoorden
  • 22 juni 2011 om 14:19
    Permalink

    Op dit autoforum een beetje off topic, maar de eerste wereldoorlog begon voor Italie in 1915 (op 24 mei om precies te zijn) en niet in 1916…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.