Fiat maakt volgende maand meer bekend over opvolger Punto
Heet de volgende B-segment Fiat gewoon weer Punto, of grijpt men terug op de naam Uno? Dat laatste lijkt aannemelijk gezien de terugkeer van de Tipo, maar intussen wordt er zelfs een nieuwe naam gesuggereerd, namelijk ‘Primo’. En zal Servië de nieuwe productielocatie zijn? Al sinds het verre 2013 schrijven we bij AutoEdizione over een mogelijk opvolger van de Punto en net als de moed in de schoenen dreigt te zakken, komt de site Passione Auto Italiane nu met het nieuwtje, dat Fiat volgende maand al iets meer bekend zal maken over dit langverwachte nieuwe model. Dat klinkt qua timing overigens behoorlijk aannemelijk, want in december gaat de Punto met pensioen.
De Braziliaanse Fiat Argo vormt de basis en men zegt dat de nieuwe Firefly (Mild Hybrid) motoren, vanaf volgend jaar al vanuit Polen richting Servië kunnen gaan. In Bielsko Biala zal namelijk binnenkort al gewerkt worden aan de installatie van deze belangrijke vervanger van de 1.3 MultiJet motoren en de 0.9 TwinAir.
AL bekend zal maken…..
Wat ik eigenlijk raar vind is dat waarom zou er een punto opvolger komen? Is het niet een beetje de taak van de Tipo hatchback om hem op te volgen? Nog meer ruimte voor een compacte hatchback tegen een zeer interessante prijs.
Onder de Tipo heb je dan weer de panda, die ook zeer ruim is voor zijn segment.
Wat Fiat nog wel mist is een crossover in de Tipo familie, en laat dit nu juist een segment zijn dat alleen maar groeit. Misschien moeten we ons wel verwachten aan een B-segment of C-segment crossover? Met dezelfde instelling als de Tipo? Ik denk dat bijna elk ander bekend merk al een concurrent heeft.
Wie weet dus …
Zou mooi zijn als we snel meer weten. Tussen de Tipo en Panda is zeker wel plaats voor nog een model.
Wordt tijd. Fiat zakt steeds meer weg in de autoverkopen en de Punto had een aantal jaren geleden al vervangen moeten worden. Dus kom maar snel met een opvolger.
Top! De Panda is 3.7 meter lang, de Tipo 4.4 meter lang dus daar past prima een model tussen. Punto is een mooie en fijne auto maar mist te veel recente extra’s om nog een rol te spelen in z’n klasse. Ondanks de relatief zeer lage prijs.
Iets meer luxe en wat mooiere lampen en de Argo wordt een topper.
Ik ben dan toch wel erg benieuwd hoe Fiat deze auto wil gaan positioneren. De Tipo is in de markt gezet als een goedkoper alternatief voor de gevestigde orde. Dit vind je vooral terug in het gebruik van simpele en harde materialen in het interieur, en de relatief simpele aangeboden opties. De Argo daarentegen wordt in Zuid-Amerika als ‘near-premium’ verkocht, en dat zie je ook duidelijk terug in het interieur. Het lijkt mij een moeilijk te verkopen verhaal als de Argo in Europa de kleinere auto wordt met het mooiere interieur, en een navenant (relatief) hoger prijskaartje.
Gewoon weer Punto graag…bekende naam. Bij andere merken is een naamwisseling eigenlijk ondenkbaar, Clio Polo etc.
Het zou langzaam tijd worden. Ik rij nu 20 jaar punto. Ik had met de punto ’94 minder technische problemen dan de huidige grande punto uit 2007. Het is niet te hopen dat ze op het gedrocht vd twinair voort borduren. Anders wordt het een Tipo of helaas iets anders. Zowel de naam Uno als Punto zijn beide goed. Ik wacht nog even af op de presentatie van het nieuwe model
Het verhaal was dat er een 5-deur FIAT 500 zou komen, wat mijn een B-segmenter lijkt te worden, will je er iets aan hebben.
Verder ging het gerucht dat de opvolger van de Punto op basis wordt van de Argo en FIAT 127 ging heten.
Maar geruchten kunnen per dag veranderen, maar het staat mijn bij ergens gelezen te hebben dat FIAT de 127 naam opnieuw heeft geactiveerd.
De TwinAir komt aan zijn eind en wordt vervangen door 3 en 4 cilinder GSE-Firefly motoren.
Als naam lijkt Punto me het beste. FCA maakt mooie en goede auto’s maar is helaas te weinig consistent met modellen en namen.
Wat houdt overigens in dat het een mild hybrid is? Kleine elektromotor, hergebruik van remenergie of dat ie verschillende soorten brandstof lust?
“mild hybrid” betekent doorgaans een hybride aandrijving, waarbij de elektromotor de benzinemotor assisteert, maar de auto niet in staat is elektrisch aangedreven te worden. Op zich is zoiets prima voor kleine auto’s: De kosten van het hybride systeem zijn daar belangrijk. Voor grotere auto’s wil je een volwaardig hybride aandrijving.
Suzuki heeft zo’n systeem, waarbij de Dynamo vervangen wordt door een ISG.
Laten ze a.u.b. opschieten met die nieuwe 3 en 4-cylinder motoren. Wordt de allerhoogste tijd.
Nieuwe Punto en Firefly motoren in het hele Fiat gamma z.s.m. graag, idd Henk!
De Firefly motoren mogen van mijn ook wel zo snel mogelijk in de Panda en 500 komen, denk dat het de verkoop aantallen ten goede komt.
veel mensen haken af bij de TwinAir en de 1.2 FIRE is het enige alternatief.
Welke maand wordt er bedoeld? We wachten met smart!