Fiat maakt Centoventi vast configureerbaar
Fiat noemt de Centoventi ‘The icon of less’ en ‘Affordable but cool’. Laat dat nou in 1980 al de karakteristieke samenvatting zijn geweest van de revolutionaire Panda. We mogen in dit concept dan ook de Panda van de toekomst zien. Nog nooit werd er al zoveel inzage geboden in wat komen gaat. Fiat gooit zelfs een uitgebreide configurator online van dit nu al winnende ontwerp. Naar verwachting zal dit het tweede belangrijke hoofdstuk (2021) worden van Fiat’s revival, na de nieuwe elektrische 500, die volgend jaar al aan de wereld gepresenteerd zal worden en nog altijd een groot geheim is. Fiat’s wederopstanding dat in hoge mate elektrisch zal zijn, is opnieuw ingedeeld in een luxe lifestyle sectie (500) en een meer rationele economische tak (Panda). Er is echter één groot verschil; ‘rationeel’ is niet per definitie saai en doorsnee meer. Daarmee pakt Fiat de handschoen op en durft het zich midden in de massa opnieuw te gaan onderscheiden, zoals het decennia geleden ook al deed.
De Fiat van de toekomst laat zien dat een gebruiksvoorwerp voor de massa in deze eenheidsworstentijd niet per definitie onpersoonlijk en anoniem hoeft te zijn. Naast de vergaande modulaire aanpak voor de elektrische aandrijving, zijn er talloze praktische oplossingen die aanpasbaar zijn. Tot aan het weglaten van de bijrijdersstoel aan toe. Ook kan het dak tot een specifiek nut dienen in de vorm van een zonnepaneel of een ingenieus weggewerkte opbergruimte. En dan is er nog het esthetische aspect, dat bijna grenzeloos lijkt. Het is allemaal geen losse en goedkope stijloefening bovendien. Fiat is echt voornemens om van dit concept een tastbaar product te maken. Misschien zet Fiat met deze innoverende evolutie van de Panda nog wel meer de toon als merk, dan met de 500, die met z’n iconische kenmerken eigenlijk een meer vanzelfsprekend karakter heeft.
De configuratie van de nieuwe praktische vijfdeurs Fiat, varieert van een zakelijk basismodel tot duurdere lifestyle edities die met luxe of sportieve vrijtijdsbesteding te maken zullen hebben. Vaak gekenmerkt door een unieke ‘wrapping’ bijvoorbeeld en meerdere opties. In de folder zullen die straks met namen als ‘Beach’, ‘Freetime’ of ‘Fashion’ vermeld zijn, terwijl de meer praktische uitrustingen ‘Work’ en ‘Office’ als titel zullen dragen. De vijf kleuren waaruit je kunt kiezen zijn misschien beperkt, maar de combinaties die je kunt maken zijn des te eindelozer. Ook is een kleurovergang mogelijk dankzij de ‘wrapping’ benadering van Fiat. Kortom, alles draait om een unieke maar betaalbare uitrusting. De bumpers (van polycarbonaat) vormen trouwens ook een doordacht concept. Stevige en makkelijk vervangbare delen beschermen precies die delen van de auto, die doorgaans in stadsverkeer zo kwetsbaar zijn voor kleine vervelende beschadigingen.
De Centoventi ontloopt de huidige Panda niet veel qua beeldtaal en afmeting. Daarom mag je er gerust vanuit gaan dat de ontwikkeling van dit concept alles te maken heeft met de huidige populaire kleine vijfdeurs Fiat, die dit jaar alweer de 100.000 eenheden is gepasseerd. De lengte van de Centoventi is 3,68 m, de breedte 1,74 m (1,846 inclusief zijspiegels), de hoogte 1,527 m, de wielbasis 2.430 mm, de overhang voor is 658 mm en achter 592 mm. Ter vergelijking; De Fiat Panda is 3,65 m lang, 1,65 m breed (exclusief zijspiegels) en 1,6 m hoog.
‘Less is more’ is ook een slogan die Fiat graag gebruikt met betrekking tot dit concept. Hoewel ook die Panda uit 2011 deze benadering had (‘Simply more’), wil Fiat voor de volgende generatie weer terug naar een breder palet aan mogelijkheden. Precies zoals het met de eerste Panda uit 1980 ook het geval was. Het interieur bestaat bijvoorbeeld veelal uit duurzame materialen, die bovendien gemakkelijk demontabel zijn en te onderhouden. Dat geldt bijvoorbeeld voor de stoelen. Fiat speelt met de gedachte dat bepaalde componenten in het interieur zoals bekerhouders en houders voor kleine voorwerpen, thuis of bij de dealer gewoon met de 3D-printer uit te printen zijn. Ook dat zal de auto goedkoper kunnen maken.
Of lichtgevende logo’s en een instelbaar display op de achterzijde ooit de productiefase gaan halen kun je je afvragen, maar de intentie is mooi. Fiat lijkt het nieuwe stevige letterlogo dat we voor het eerst in Brazilië zagen deputeren op de achterzijde van productieauto’s als de Toro, Argo/Cronos, te willen gaan gebruiken. De vier streepjes die 30 plussers als wij zo doen terugverlangen naar het Fiat van de jaren ’80 en ’90, zien we ook weer terug. Dit keer als indicator van de hoeveelheid stroom, wat handig is tijdens het opladen.
Stroom via een paneel op het dak zoals gezegd, behoort straks tot de mogelijkheden voor extra voorziening in het interieur. Dat is bijvoorbeeld handig als je onderin de auto enkel een batterij hebt voor 100 km bereik. Wil je verder rijden dan is een pakketuitbreiding zelfs tijdelijk te huren bij de Fiat-dealer. Tot een autonomie van 400 km. Voor nog meer stroom is er een reservepakket beschikbaar dat onder de bijrijdersstoel kan worden opgeborgen. Deze kun je gewoon mee in huis nemen om op te laden, precies zoals e-bike gebruikers dat al gewend zijn. En nog hebben we niet alles genoemd. De Fiat Centoventi zal als productieversie al innoverend en onderscheidend zijn, als slechts de helft van alle suggesties die we in het concept terugvinden, de productiefase zouden halen. ‘Less’ is dus inderdaad ‘more’…
Geniale auto. Kon zomaar eens de ommekeer betekenen voor Fiat. Wel vaart maken met de introductie, anders hebben de Aziaten het concept alweer gekopieerd, verfijnt, verkocht en zijn alweer aan het denken aan de update.
Geheel eens met Marco.
Overigens had het jaren 80-90 logo 5 streepjes.
Zijn er nog Fiat dealers
Ik vind dit toch een zeer hoog playMobil gehalte hebben.
Zou het ook nooit kopen met die toevoeg poppenkast.
Het toevoegen van accu blokken is een interessant gegeven, maar of de FIAT 500e het ook krijgt is zeer twijfelachtig.
Het schijnt dat die los aan elkaar gekoppelde accu voor storing kunnen zorgen in de connectors.
Verder verwacht ik dat er niet veel over blijft van het concept als het eenmaal in productie gaat.
Het ziet er allemaal uit als milieu vervuilend degradceerbaar plastic dat na verloop van tijd er niet meer uit ziet.
Waar is de tijd gebleven van de Panda typ 169, gewoon een prima autootje voor een prima prijs.
Ik zie niets in deze poppenkast FIAT, het is misschien leuk in het beging, maar dat zal snel over zijn.
FIAT zou het voorbeeld moeten volgen van BMW met de i3, met gerecyclede materialen in plaats van als die milieu vervuilende plastic sh#t.
Fiat heeft daar allang aandacht voor dus wie weet 😉
https://www.autoedizione.nl/een-mooie-groene-fiat-uno-is-wit-en-heet-ecology/