Fiat lanceert de Panda Classic
Zoals we al eerder wisten te melden zal met de komst van het nieuwe model, de huidige Fiat Panda verder leven als ‘Panda Classic’. De laatste levensfase van dit in 2003 geïntroduceerde model, is alles behalve een trieste aftocht, want de populairste stadsauto van Italië gaat nog altijd als warm broodjes, ook in ons land. De Panda is voor Fiat dan ook al decennia lang het symbool voor succes en hoop in bange dagen. Een modelgamma met maar liefst twee Panda’s, waarvan de Classic uiteraard het meest scherp geprijsd zal zijn, kan nog wel eens Fiat’s geheime wapen en appeltje voor de dorst worden.
De Panda Classic zal tijdens het marktdebuut in Italië deze maand zelfs voor een bodemprijs van €7.900 aangeboden worden. Het ‘klassieke’ in Polen gebouwde model verschijnt met deze optielijst op de thuismarkt: de 1.2 69 pk benzine, 1.3 Multijet 75 pk diesel, 1.2 69 pk EasyPower (LPG) en 1.4 77 pk Natural Power (CNG/ Groengas). Airbags voor zijn standaard, evenals ABS, in hoogte verstelbaar stuur, Dualdrive (met City stand) stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare ramen, centrale deurvergrendeling, voorbereiding voor radio en meegespoten bumpers. Ook de 4×4 Climbing blijft leverbaar (en heet dus officieel geen Classic) met 1.2 69 pk benzine en 1.3 MultiJet diesel (standaard met in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, radio/MP3, beschermkap onder de motor, beschikbaar met ESP met elektronisch differentieel (Electronic Locking Differential).
De zes beschikbare kleuren zijn Bianco Bianco, Giallo Ottimista, Rosso Sfrontato en de metallic tinten Grigio Perbene, Grigio Sfrenato en Nero Provocatore. De bekleding van de stoelen is voor de Classic alleen in de versie Vision met de nieuwe kleurcombinatie Antracite/Grigio en voor de Climbing kun je kiezen uit de twee verianten Tecno Sabbia/Nero en Jeans/Nero. Binnenkort zal ook de Nederlandse optielijst van deze degelijke kleine vijfdeurs waarschijnlijk worden aangepast, door de introductie van de ‘Classic’.